جوادذبیحی راد " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

هتلداری / گردشگری / بُوم گردی / تجهیزات / راه اندازی / تأمین و آموزش نیرو / کارشناس خُبره کد 737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

جوادذبیحی راد " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

هتلداری / گردشگری / بُوم گردی / تجهیزات / راه اندازی / تأمین و آموزش نیرو / کارشناس خُبره کد 737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

جوادذبیحی راد  " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب در صنعت هتلداری ، گردشگری ، بُوم گردی ، تجهیزات ، راه اندازی ، تأمین نیروی انسانی ، آموزش نیرو ، ارزیاب کد 100-10442 (خدمات و تجهیزات)، کارشناس خُبره کد737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

اشیاء گمشده ، پیدا شده

شیء پیدا شده توسط یابنده باید به اتاق اشیاء گمشده ، پیدا شده تحویل داده شود و فرمی در 3 نسخه پر می شود . برای یابنده ، بایگانی دفتر خانه داری و اطلاع پذیرش و بایگانی اتاق اشیاء گمشده ، پیدا شده . در این فرم باید اطلاعات زیر موجود باشد : نام یابنده ، محل پیدا شدن ، شماره رجیستر میهمان ، ساعت ، تاریخ و مشخصات شیء .

اگر طی پیگیری های هتل صاحب شیء پیدا شد و به هتل مراجعه کرد باید به اتاق اشیاء گمشده ، پیدا شده برود و بعد از دادن مشخصات شیء که اگر درست بود به دفتر خانه داریاعلام می شود و شیء به صاحب آن تحویل داده می شود و رسیدی با ساعت و تاریخ از صاحب شیء اخذ می شود. اما اگر صاحب شیء پیدا نشد ، اگر شیء بی ارزش بود 6 ماه و اگر باارزش بود تا 1 سال باید آنها را نگه داشت و بعد از گذشت این زمان اگر شیء بی ارزش بود به عنوان هدیه به یابنده می دهیم و اگر بی ارزش بود به حراج می‌گذاریم و پولش را بین کارکنان خانه داری تقسیم می کنیم .

 

مبارزه با حشرات

مؤثرترین روش کنترل عقد قرارداد با مؤسسات تخصصی و یا افراد شایسته و با صلاحیت حرفه ای در امر دفع حشرات می باشد. با وجود این نمی توان از آنها انتظار داشت که کار خود را بدون کمک و همکاری هتل به نحو مطلوب انجام دهند. بنابراین توصیه می شود که کلیه اتاقداران اسپری های حشره کش در چرخ دستی خود داشته باشند و در موقع تمیز کردن اتاق ها و تراس ها از آن استفاده کنند . مواد حشره کشی توصیه می شود که برای انسان و حیوان زیانی ندارند اما نباید در جوار مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرند  مواد حشره کش دارای عمر زیادی نیستند و بنابراین در برابر حشرات خزنده و مخصوصاً سوسک ها درتماس مستقیم مؤثر می باشند.

حشره کش هایی که عمر بیشتری دارند و برای کشتن و از بین بردن این نوع حشرات مناسب می باشند نسبتاً سمی بوده و باید با نهایت دقت مورد استفاده قرار گیرند . توصیه می شود کارکردن با آنها به کسانی که در این مورد تخصص دارند سپرده شود ، مگر اینکه هتل کارکنانی را در اختیار داشته باشد که ازعهده‌ی این کارها بر آیند .

تمیز نگه داشتن محیط و مراقبت دایم مخصوصاً در جا به جا کردن غذا ، آشغال و غیره بهترین وسیله ی دفاعی در برابر جانوران جونده است . کلیه ظروفی که این اقلام در آنها نگه داری می شود باید تمیز بوده و ترجیحاً در ظروف فلزی در پوشیده نگهداری شود . برای مواد غذایی خشک در کارتن یا جعبه باید از محفظه های سیمی استفاده شود. با اجرای این دستورالعمل به اضافه ادامه مبارزه زمان بندی شده می توان هتل را از شر موش و حشرات موذی خلاص کرد.

 

نام حشره یا حیوان

نام بیماری انتقالی

نام سم مؤثر

مگس

حصبه، وبا، سل، اسهال خونی، فلج

دیازینون ، مالاتیون

پشه خاکی

سالک

د.د.ت ، حشره کش صنعتی

موش

طاعون

وارفازین

سوسک خانگی

حصبه، سل، فلج، بیماری روده

دیازینون ، مالاتیون ، کاربامات (فایگام ، بایگون)

 

ازبین بردن انواع بو

در بخش خانه داری و نگهداری هتل کاری مهم تر از ، از بین بردن انواع گوناگون بوها وجود ندارد. زمانی که چربی ها و کثافت در جای خاصی به وجود آمده و به موقع از بین نرود بوها وارد هوا شده و موجبات آزردگی خاطر و اذیت میهمانان را حتی در نقاط دورتر از منبع بو فراهم می آورد . مبارزه با انواع بو جزو وظایف بخش خانه داری است که باید با تمیز نگه داشتن محیط و با کمک دستگاه تهویه انجام گیرد . دود، بوی آشپزخانه و سایر بوها باید به وسیله ی دستگاه های تهویه کنترل شود تا نتایج بهینه بدست آید. بخش نگهداری باید به طور دایم متوجه نظافت و خوب کارکردن کانال ها و هواکش باشد . فیلترها باید مرتبا تعویض شود . ریچه ها و کرکره ها باید تمیز و مرتب نگه داشته شوند.

کارکنان بخش خانه داری باید چگونگی استفاده از خوشبو کننده های مجاز را بدانند زیرا این مواد بوی نامطبوع در اتاق ها را از بین می برد . این کار فقط مکمل کارهای دیگر خانه داری است که در زیر ذک می‌شود:

الف) باز کردن پنجره ها برای ورود هوای آزاد

ب) خشک کردن فرش های مرطوب در معرض هوا

پ) انجام کارهای مورد قبول همگان در شناخت روش نظافت ، علی الخصوص در حمام ها

ت) جمع آوری پس مانده غذاها با هماهنگی با روم سرویس برای پاک سازی سینی ها و غیره از کارهای اساسی است زیرا بوی زننده غذای فاسد به سرعت به همه جا نفوذ می کند .

ث) توجه مخصوص به نظافت گوشه ها و شکاف ها و زیر وسایل اتاق و مبل ها زیرا در این مکان ها است که آشغال می تواند روزها دور از چشم اتاقدار باقی بماند.

جوادذبیحی راد


انواع میهمان

میهمان عادی

Cip:                Commercial Important person

میهمان ویژه

Vip:                Very Important person

میهمان تاپ

Top Vip:         Top Very Important person

 

توضیحات لازم به ذکر است:

1: هزیه ی موارد تشریفات با هتل میباشد از نظر روابط عمومی در آمد زا هستند و از نظر حسابداری هزینه بر هستند.

استاندارد ارائه به میهمانان برای تمامی میهمانان به طور یکسان است میهمانان آزادند از مکان های عمومی هتل استفاده نمایند این میهمانان عادی نامیده می شوند اما بعضی از میهمانان به لحاظ اقتصادی اجتماعی فرهنگی هنری سیاسی و مانند آن کسانی هستند که در جامعه شناخته شده اند پذیرش این گونه میهمانان هتل موجب می شود که اولا این گونه میهمانان پس از رضایت از خدمات هتل نه تنها خود به آن هتل بر می گردد بلکه سایر همکاران و دوستان خود را نیز به استفاده برای آمدن به اینجا تشویق می نماید خدمات رسانی به این میهمانان از ابتدا ورود آغاز می شود و بنا به نوع قرار داد متفاوت است.

 

فرم تشریفات:  

COM PLIMEPTARY ORDER

 

نام میهمان:

تاریخ صدور:                                                                                   

شماره اتاق:

تعداد نفرات:

تاریخ ورود:                                                                                  

تاریخ خروج:                                                                                                                                                                     

ساعت ورود:

ساعت خروج:

نوع میهمان:

CIP

VIP

TOP VIP

نوع تشریفات:

اتومبیل:

نوشیدنی:

شیرینی:

میوه:

گل:

خدمات:

...:

توضیحات هزینه:

 

 

 

 

 

امضاء مدیرفرانت آفیس:                  امضاءدرخواست کننده:                           امضاء مدیرهتل:                                                                                  

                         

ماخذ صدور فرم:

درخواست کننده VIP: مدیر خانه داری،مدیرفرانت آفیس مدیر هتل  مدیر،   F&b

درخواست کننده:CIP رزرو کننده-خودمیهمان

درخواست کننده:TOP-VIP مدیرهتل

 

این فرم ها بعضآ درپنج(5) نسخه تنظیم میشود:

1-فرانت آفیس      2 - خانه داری     3 - غذاو نوشیدنی      4- تاسیسات      5- امورمالی

 


کارهای خانه دار درمورد میهمان ویژه 

قبل از ورود میهمان 1:اخذ فرم تشریفات 2:چک کردن اتاق وتجهیزات ودر صورت لزوم تماس با تاسیسات 3:استفاده از ملحفه ی نو،تعویض آنکا در تخت از دو ملحفه به سه ملحفه جهت شارژاتاق ها وگذاشتن سرویس خواب 4:هماهنگی با اتاق گل وگذاشتن پکیج خانه داری

1-    درحین اقامت میهمان.

2- حضورخانه دار در زمان ورود میهمان.

3- تمیزکردن کامل اتاق طبق نظرمیهمان.

4- شارژمواردتشریفاتی(درصورتی که قرارداد آمده باشد.)

5- همکاری و هماهنگی درهنگام تعویض اتاق.

 

مراحل پس از خروج میهمان ویژه 

1- چک کردن اتاق ها درجهت اشیاء به جا مانده

2- تعویض آنکادرتخت از(3) ملحفه به (2) ملحفه وتمیزکردن اتاق و برگشت شارژ به انبار.

3- برداشتن موارد تشریفاتی:

الف: قابل فروش مورد استفاده خانه دار ولی درزمان استراحت.

ب: غیر قابل فروش.

 

گزارش خانه داری

یکی از فرم های کنترلی در هتل است این فرم با گسترش تکنولوژی به صورت کامپیوتری درآمده است و به کمک مدیر در کنترل های عینی خواهد آمد.یعنی اینکه محاسبات ورود اطلاعات در قسمت پذیرش انجام میگیرد و اگر اشتباهی در این بخش صورت گیرد،این اشتباه ممکن است مشکلاتی برای هتل ایجاد کند.به همین خاطر باید محل های مختلفی برای کنترل عینی و ثانویه ایجاد کنیم که یکی از آنها گزارش خانه داری است.


این فرم معمولاٌ در سه نسخه تهیه میشود.

نسخه (1) به مدیرمالی هتل تحویل میگردد. این نسخه میتواند درصد اشغال روز قبل، عملکرد خانه داران، عملکرد تاسیسات وعملکرد پذیرشگران را نشان میدهد.

نسخه (2) به فرانت آفیس تحویل میگردد، تا مغایرت گیری لازم انجام میشود.

نسخه (3) در اختیار مدیر خانه داری جهت بایگانی قرار میگیرد.

در صورت خاصی میهمان بدون اثاثیه یا با اثاثیه مختصر از امور مالی نیز نسخه ای از این فرم را دریافت میکند،تا پس از بررسی فیش دریافت اخذ شده میزان بدهی میهمان و چک کردن مدارک میهمان نسبت به تصمیم گیری در خصوص اخذ فیش دریافت اقدام گردد،تا از پذیرش میهمان فراری جلوگیری شود.

 

در گزارش خانه داری به دلیل اینکه در دو نوبت تهیه میشود، صبح و عصر و نوشتن موقعیت اتاق وقت گیر است از کدهای خاص برای ثبت موقعیت اتاق استفاده میشود.

 

کدهای خانه داری:

میهمان بیرون خوابیده

S.O

sleep out

قفل دوبل

D.L

double lock

اتاق آماده شده است

S.U

Set up

اتاق تمیز و آماده

V.A.C   or   V.C

Vacant clean

اتاق پر

O.C.C

Oc co paicl

اتاق تحت تعمیر

U.R

Under repair

اتاق خارج از دسترس

O.O.O

Out Of Order

میهمان بدون اثاثیه

N.L

No luggage

میهمان دارای اثاثیه

S.B

Scanty Baggage

اتاق تحت سرویس

D.V

Vacant Dirty

سرویس خواب اضافه

E.B

 Extra Bed

اتاق آماده

R

Readg

اشغال بیش از یک شب

 S.O

 Stay Over

اشغال اتاق توسط کارکنان

H.U

Hose use

اثاثیه بدون میهمان

N.C

 

میهمان رزروی مراجعه نکرده

 

No Show

اثاثیه ولی تخت استفاده نشده

L

 

مزاحم نشوید

D.N.D

Do Not Disturb

میهمان فراری

W.O

 Walk Out   


شماره اتاق

تعداد نفرات

کد خانه داری

ملاحضات

 

 

 

 

 

 

 

پذیرش:                                        خانه داری:                                                                                       

 

 

دمای اتاق

 

درتابستان در بهترین شرایط دمای (20درجه ی سانتی گراد یا70 درجه ی فارانهایت ) میباشد.

درزمستان در بهترین شرایط دمای (18 درجه ی سانتی گراد) بهترین دما است.

 

روش های گرم کردن اتاق:

1. روش مستقیم مانند استفاده از بخاری برای گرم نگه داشتن اتاق

2. روش غیر مستقیم مانند استفاده از شوفاژ

3. روش مختلط مانند استفاده از سیستم چیلر

 

 

 

تهویه ی اتاق ها

میزان تهویه ی هوای اتاق ها و تبادلات هوا بین اتاق و محیط خارج برای هر نفر 707تا415 لیتر در دقیقه میباشد.این میزان تهویه به سطح پنجره ها به فرم و موقعیت آنها و شرکت و جهت جریان هوا وباد در خارج از اتاق بستگی دارد.به طور متوسط درجه حرارت 20درجه ی سانتی گراد و رطوبت 40درصد مناسبترین از لحاظ حرارت و رطوبت برای استراحت سانتی گراد و رطوبت 40 درصد مناسبترین شرایط از لحاظ حرارت و رطوبت برای استراحت و فعالیت انسان است.حرارت بالا موجبات خستگی وپایین آمدن فشارخون وکم شدن نبض و غیره و دمای پایین سبب سرماخوردگی و ذات الریه وغیره میباشد که به سه روش انجام میشود.

 

1. روش استفاده از خلاء یا مکنده مانند سرویس های بهداشتی.

2. روش استفاده از فشار یا دمنده مانند پرده هوای ورودی هتل.

3. روش استفاده از فشار و کنترل ورودی و خروجی همراه با تصفیه هوا مانند چیلر

 

 

فرم اتاق های در دست تعمیر

1.فرم در خواست تعمیر:

 

تاریخ:    /    /       

از قسمت:                                      

ساعت صدور:                                 

شرح تعمیر:

امضاء مسئول قسمت:                                                   

امضاء مسئول مهندسی:

تعمیرات فوق در ساعت............... و درتاریخ    /    /        انجام گردید.

امضاء مامور تاسیساتی:                                    

امضاء خانه دار:

 

 


2. همواره در هتل ها امکان ایجاد مشکلات تاسیساتی در اتاقها وجود دارد.هر چه عمر یک واحد اقامتی  بیشتر شود و رسیدگی کامل به واحد اقامت و تجهیزات آن نشود امکان ایجاد مشکلات تاسیساتی بیشتر در اتاق ها زیاد تر خواهد بود.در این موارد اگر اتاق دارای میهمانان و مشکل تاسیساتی قابل رفع نباشد میهمان باید به اتاق دیگری هم سطح با همان اتاق قبلی راهنمایی شده و رضایت وی حاصل شود . خانه دار موظف است درانتهای عملیات تمیز کردن و آماده سازی اتاق کلیه ملزومات و تجهیزات اتاق را چک کند و قبل از پذیرش میهمان در اتاق مشکلات تاسیساتی اتاق را رفع نماید تا میهمان پس از اقامت در اتاق مشکلی نداشته باشد .

3. .هنگامی که اتاقی به حالت تحت تعمیر در می آید موارد زیر برای آن اجرا می شود :

3/1. صدور دستور تعمیرات :

این فرم توسط سوپر وایزر طبقه صادر شده و تحویل معاون خانه داری می گردد. معاون خانه داری موظف است فرم تعمیرات را به امضاء سرپرست خانه داری برساند. نسخهاول در اختیار خانه دار باقی می ماند و نسخه دوم و سوم آن تحویل مسئول تاسیسات و مهندسی می گردد و روی نسخه اول رسید دریافت می شود .

3/2. پس از انجام کار:

نسخه دوم پس از انجام کار و رفع نواقص و تائید خانه دار به سر پرست خانه داری برگشت داده می شود و نسخه سوم نیز به عنوان رسید تاسیسات در اختیار تاسیسات قرار می گیرد.

3/3. اعلام و ثبت در رک :

در صورتی که رک اتاق ها دستی باشد علامت مخصوص تحت تعمیر بودن بر روی موقعیت اتاق در رک قرار می گیرد تا اتاق ها به میهمانان واگذار نشود . در سیستم کامپیوتری نیز این عمل انجام شده و معمولاً رنگ اتاق های تحت تعمیر قرمز است . لازم به ذکر است علت تعمیرات نیز باید حتما قید شود.

3/4. تغییر رمز درب اتاق ها :

در هتلهایی که از سیستم های الکترونیکی استفاده می شود با استفاده از کارت مخصوص قفل اتاق را از حالت قفل به دستگیره معمولی تبدیل می کنند تا ورود و خروج به اتاق ها جهت انتقال وسایل و انجام تعمیرات با مشکل مواجه نشود. در سیستم قفل های مکانیکی کلید اتاق مذکور تحویل قسمت تعمیرات و تأسیسات می شوند .

3/5. جابه جایی وسایل اتاق تحت تعمیر:

مدیر خانه داری با قسمت خیاط خانه هماهنگی به عمل آورده و پرده ها و لوازم جانبی و پارچه ای را تحویل خیاط خانه و لنین روم می نماید . ملحفه و رو بالشتی ها جمع آوری می شود . تجهیزات اتاق مانند تلویزیون ، یخچال و ... توسط Floor manبه انبارخانه داری منتقل می گردد . مبلمان و صندلی‌ها به انبار اثاثیه منتقل و در صورتی که این وسایل نیاز به تعمیر داشته باشد به قسمت نجاری منتقل می شود و در آنجا تعمیر می گردد . در این موارد برده شده به انبار یا نجاری شماره گذاری گردیده تا پس از تعمیر اتاق به آنجا برگردانده شود. بردن گلدان ها به گلخانه که پس از تعمیر اتاق در صورتی که گلدان طبیعی مورد نیاز باشد از قسمت گلخانه مجددا تحویل گرفته می شود و در صورتی که دسته گل مصنوعی نیاز باشد از اتاق گل اخذ می گردد.


ترتیب نظافت اتاق 

1. چک کردن تجهیزات اتاق از جمله چیلر ، تلویزیون ، یخچال ، تلفن و ...

2. باز کردن پنجره ها و کنار زدن پرده ها.

3. جمع آوری حوله ها و ملحفه های کثیف و انتقال به ترولی.

4. نظافت و پشت و رو کردن تشک و تعویض محافظ تشک.

5. نظافت سرویس بهداشتی از دورترین نقطه نسبت به درب به طرف نزدیک ترین نقطه و از بالا به پایین.

6. تمیز کردن سطل آشغال.

7. قرار دادن حوله تمیز در سرویس و ملحفه روی تخت و آنکادر.

8. جارو کردن.

9. گردگیر و ضدعفونی دستگیره ها و تلفن.

10. بستن پنجره ها و مرتب کردن پرده ها.

11. خاموش کردن چراغ ها و تجهیزات اتاق.

12. خروج از اتاق و بستن درب.

 

سرویس شب

این روش تفاوت هایی با سرویس روز دارد که عبارتند از :

1. روشن گذاشتن لامپ اضطراری. (ورودی اتاق)

2. جمع کردن رو تختی.

3. آنکادر شب: (45 درجه از نزدیکترین قسمت به پا تختی)

4. گذاشتن شکلات وکارت صبحانه روی تخت یا پاتختی.

5. بستن پرده های ضخیم. (عدم دید در شب از بیرون)

6. تنظیم دمای اتاق.

نکته : به یاد داشته باشید در صورت قرار داشتن کارت مزاحم نشوید روی درب اتاق به هیچ وجه اجازه ی ورود به اتاق را نداشته و در صورتی که این کارت بیش از یک شیفت کاری (8 ساعت) نصب باشد باید به مسئول خانه داری گزارش شود .

 

 

اشیاء گمشده ، پیدا شده

شیء پیدا شده توسط یابنده باید به اتاق اشیاء گمشده ، پیدا شده تحویل داده شود و فرمی در 3 نسخه پر می شود . برای یابنده ، بایگانی دفتر خانه داری و اطلاع پذیرش و بایگانی اتاق اشیاء گمشده ، پیدا شده . در این فرم باید اطلاعات زیر موجود باشد : نام یابنده ، محل پیدا شدن ، شماره رجیستر میهمان ، ساعت ، تاریخ و مشخصات شیء .

اگر طی پیگیری های هتل صاحب شیء پیدا شد و به هتل مراجعه کرد باید به اتاق اشیاء گمشده ، پیدا شده برود و بعد از دادن مشخصات شیء که اگر درست بود به دفتر خانه داریاعلام می شود و شیء به صاحب آن تحویل داده می شود و رسیدی با ساعت و تاریخ از صاحب شیء اخذ می شود. اما اگر صاحب شیء پیدا نشد ، اگر شیء بی ارزش بود 6 ماه و اگر باارزش بود تا 1 سال باید آنها را نگه داشت و بعد از گذشت این زمان اگر شیء بی ارزش بود به عنوان هدیه به یابنده می دهیم و اگر بی ارزش بود به حراج می‌گذاریم و پولش را بین کارکنان خانه داری تقسیم می کنیم .

جوادذبیحی راد 


 

اتاق گل

 

اتاق گل یکی از بخشهای زیر مجموعه خانه داری می باشد این اتاق ارتباط نزدیکی با گل خانه دارد که البته گلخانه زیر مجموعه اتاق گل نیست بلکه زیر مجومعه بخش باغبانی که ان هم زیر مجموعه سوپروایزر محوطه عمومی است این بخش وظیفه ی تهیه دست گل جهت مراسمات ضیافت ها ، رستوران ها ، میهمانان ویژه ، مراسمات کارکنان هتل دارد باتوجه به اینکه گل ارایی جزء هنرهای تجسمی میباشد باید اصول هنرهای تجسمی را در این قسمت رعایت کنیم تناسب ماند تناسب در اوضاع کل اندازه ی گلدان شکل گل اندازه فضای محل قرار گرفتن گل مو قعیت گلدان و دسته گل و...

1.توازن که به دو شکل انجام می شود گل ارایی بدون تناسب یعنی از قاعده خاصی پیرویی نمیکند گلها به صورت تصادفی کنار یکدیگر قرار می گیرند تناسب این روش از غرب و امریکا دارای قوانین خاصی است بطوریکه از یک نقطه خاص شروع میشود مرکز توجه دارد و تناسب ان مشخص است و از روش دیگری که متعلق به شرق اسیا است ژاپن دسته گلها رو به بخش از گلدان قرار میگیرند که تزئین شده است . گیاهان به صورت خمیده یا اس می باشد .

2..مرکز توجه نقطه ی کانونی است که گل های دیگر با ان قسمت خطوط متقارن  می سازد .

3.وزن و توازن دسته گل باید طوری چیده شود که چشم بیننده را در یک مسیر خاص هدایت کند .

4. تکرار به شرط عدم یک نواختی .

5. تنوع و تضاد این اصل در ارتباط با شکل به بافت ، رنگ وشاخه و برگ میباشد .

 

اصول گل آرایی 

1- بلندی گلها معمولا یک ونیم برابر گلدان است حداقل از سه نوع گل شاخه و برگ استفاده شود

2- حداکثر انواع گل بیش از 50 نوع نباشد طرح دسته گل به صورت هلال ، مستطیل ، مثلث یا هرم باشند

3- با قرار دادن گلها در این طرح ها مختلف حالت 3 بعدی ایجاد شود . گلدانهای طبیعی استفاده شده در هتل باید از نظر سازمانی با محیط اپارتمان سازگاری داشته باشد و طبق شرایط ویژه ی خود ابیاری و نگهداری شوند و مسئولیت انها با باغبان هتل است .

 

اتاق ملزومات پارچه ای 

برای نگهداری وسایلی مانند ملزومات پارچه ای از جایگاه و اتاق خاصی به نام لنین روم استفاده می کنند که این اتاق به لحاظ عملکردی که دارد باید در نزدیکی لاندری خیاط خانه و رختکن پرسنلی باشد . باتوجه به اینکه وسایل باید به مدت طولانی در این محل نگهداری شوند شرایط زیر برای نگهداری انواع ملزومات پارچه ای از جمله لباس کارکنان حوله ، ملحفه ، روبالیشتی ، دستمال سفره و مانند ان باید وجود داشته باشد ( این اتاق دارای طبقات و قفسه های متعدد است که ملزومات پارچه ای را در ان قرار می دهند جایگاهی برای نگهداری لباسها و یونیفورم ها نیز در نظر گرفته میشود ) مسلما برای پیدا کردن راحت تر یونیفروم ها انرا بر اساس قسمت مورد استفاده و سایز انها تقسیم بندی می کنند .

 

شرایط لنین روم

1-با توجه به این که اغلب ملزومات پارچه ای دارای الیاف طبیعی می باشند مانند کتان و لباس های پشمی در صورتی که در اتاق در معرض ورود حشرات باشد این ملزومات به راحتی به وسیله انزیم ها مانند سلولز که در بزاق حشرات تجزیه و از بین خواهند رفت .

2-این اتاق باید دارای تهویه مطبوع بوده خشک و خنک باشد تا رشد قارچ ها و کپک زدن ملزومات جلوگیری شود بنابراین در محل قرار گیری لاندری و لاینین روم دقت فراوانی بار داشته باشیم تا رطوبت طولانیدر لاندری به لنین روم نفوذ نکند .

3- اتاق لنین روم نباید در معرض نور خورشید باشد یا حداقل ملزومات پارچه ای رنگی نباید در مقابل این نور قرار گیرد زیرا موجب از بین رفتن رنگ انها خواهد شد استفاده از نور طبیعی برای لنین روم مناسب است . نور مصنوعی نیز باید در این قسمت در حد کافی 100 تا 150 لوکسی باشد .

4- بهتر است از چوب لباسی هایی از جنس پلاستیک فشرده باشد زیرا انواع فلزی ان باید زد وگران بوده و لباس روی ان حالت چوب لباسی قرار میگیرد و سنگین نیز میباشد ضمن انکه چوب بر اثر رطوبت متورم می شود و یا باخراشیده شدن باعث خرابی لباس میباشد .

5- این اتاق سالی دو بار باید سم پاشی شود و محل ان بین لاندری و خیاط خانه یا رختکن پرسنلی است .

6- لنین روم دارای یک درب ورودی و خروجی و در ابتدای ان یک کانتر دارد که شماره گذاری و تحویل گرفتن و دادن ملزومات پارچه ای انجام می شود .

7- لباس های کوچک در این قسمت مانند کلاه ، دستکش ، کروات و همچنین لباس های گران قیمت در گنجینه ی در دار نگهداری میشود اجناس سنگین در طبقات پایین و اجناس سبک در طبقات بالا قرار داده میشود .

8- لباس های کثیف در جایگاه خاص نگهداری وجداسازی میشود . در برخی هتل های پنج ستاره که به میهمان تحویل داده میشود چس از اخذ لباس ها از میهمان و همچنین حوله لباسی بلافاصله خشکویی و پس از خشک شدن کامل در لاینین روم نگهداری میشود .

9- لباس های پشمی ، پنبه ای ، کتانی ، نباید به مدت طولانی در لاینین روم نگهداری شود

10- بسته بندی کردن ملزومات پارچه ای که میهمان از تمیزی ملزومات اطمینان کامل یابد و در صورت استفاده نشدن از انها دوباره می توانیم انها استفاده کنیم و همچنین از بسته بندی انها استفاده تبلیغاتی کنیم بهتر است به صورتی بسته بندی کنیم اما در هنگام بسته بندی بایدهوای داخل پلاستیک را تخلیه کنیم و یا ملزومات پارچه ای را کاملا خشک نماییم . در این صورت مشکلی برای بسته بندی انها ب وجود نمی اید .

11- برای هم ذخیره سازی ونگهداری ملزومات پارچه ای کثیف و تمیز ازترولی های خامی نگهداری شود که این ترولی ها در ملزومات کثیف معمولا ازجنس برزنتی است اما در مورد ملزومات تمیز ازسبدهای استیل تشکیل شده است باتوجه به اینکه این بخش عمل ذخیره سازی تحویل وتحول ملزومات پارچه ای رابه عهده دارد .

 

 

نظافت دوره ای 

برخی از قسمت ها باید در فواصل زمانی خاص  شستشو ونظافت شود که از جمله انها میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

 هفته ای یک بار: پالش کردن دستگیره ها و نرده های فلزی،ساییدن کاشی های حمام،تمیز کاری چارچوب و زهوار پنجره ها،کشیدن جارو برقی زیر موکت وتخت و کاناپه ها،شستن بالکن ها

فصلی یک بار: شستن پرده های اتاق

شش ماه یک بار: سم پاشی،شستشوی موکت ها.        

      

دوازده محل پنهان از دید میهمان 

1: لبه ی بالایی درب و حاشیه ی کف

2: کانال دستگاه تهویه و پنجره ی آن

3: زیر کابینت

4: زیر بوفه،میز و کشوها

5. پشت کاسه ی توالت وسیفون آن

6: محل کاغذ توالت

7: فیلتر سر شیر آب

8: دریچه ی توالت

9: بالای قاب عکس ها،پریزها و ساعت ها

10: فضای بالای سر تخت

11: پشت درب ها

12: داخل کشو ها و محل استقرار تلویزیون.

 

جوادذبیحی راد

 

 


اصول نظافت اتاق

روش های نظافت یک مکان بستگی به موارد زیر دارد.

1 ماهیت آلودگی

2 ماهیت فضای آلوده شده

3 خواص شوینده های مناسب

4 روش بهینه برای برطرف کردن گرد وغبار

5 انجام کار با حداقل هزینه ودر حداقل زمان کار

6 پس از نظافت لکه از بین رفته باشد محیط به حالت و براقیت اول باشد.


شوینده ها و پاک کننده ها 

پاک کننده ها: این مواد قادرند آلودگی را از فضای آلوده شده جدا کرده و آنرا برطرف نمایند،بنابراین  درصورتی که آلودگی درمحیط باقی بماند باید به آرامی آنرا از محیط دور کرد که از جمله آن میتوان به صابون،پودرهای لباسشویی ومایعات دستشویی و ظرف شویی اشاره کرد. به همین خاطر هنگامی که از آنها در شستشوی سبزیجات استفاده میکنیم.باید پس ازآبکشی به راحتی آنرا ازداخل آب و پاک کننده خارج کنید،بنابراین هنگام استفاده از این مواد که معمولاٌ جزء مواد قلیایی میباشد ماده ی آلوده شده با نوع پاک کننده ترکیب با آلودگی با مایع پاک کننده تشکیل نمک میکند.نمک به راحتی در آب حل شده واز فضای آلوده شده جدا میشود.در بعضی از شوینده ها آنزیم هایی مانند پروتاز،تجزیه ی پروتیین،آمیلاز،تجزیه ی قندها،لیپاز چربی ها وجود دارد که عمل آنها به تجزیه ی ملکول های بزرگ آلوده کننده میباشد وباعث میشود که این لکه ها به لکه های کوچک تبدیل شده وبه راحتی با آب تشکیل نمک مینماید و ازطریق آب دفع میشود. ضدعونی کننده ها یا ذایل کننده ها: این مواد باعث از بین رفتن میکروبها میشود یعنی با کشتن میکروب ها آنها را از محیط پاک میکنند که از جمله آن میتوان به الکل،اشعه ی ماوراء بنفش،گرما،اسید ها نام برد.

پاک کننده ها،ضدعونی کننده ها:  این مواد هم باعث جداسازی آلودگی شده که ممکن است از نوع میکروبی نباشد،مانند جوهر و هم باعث از بین رفتن میکروب های محیط و پاک شدن آنها میگردد.

براق کننده ها: این مواد معمولاٌ بعد از شوینده ها و پاک کننده ها استفاده میشود،اما به دلیل این که در ترکیب خود از مواد ضدعفونی کننده استفاده میکنند.بنابراین جزء این دسته قرار میگرند. مانند:کرم ها،اسید های پاک کننده،سطوح پلاستیکی کامپیوتراز جمله توسکرم و مانند آن که دارای ترکیب آمونیاک است و صابون که ترکیبی از مواد قلیایی و الکل است و خاصیت میکروب کشی زیادی دارد.

 

صفات یک شوینده مناسب:

1. دارای آنزیم پروتاز،پروتیین،آمیلاز،قندها،لیپاز و چربی ها.

2. قابلیت پاک کنندگی آلودگی را داشته باشد.

3 .به فضای آلوده صدمه نزند.

4.از نظر اقتصادی بهینه باشد.

5. سلامت پوست را به خطر نیندازد و حساسیت ایجاد نکند.

6 .بوی زیادی تولید نکند.

7. قابلیت اشتعال و انفجار نداشته باشد.

8 .قابلیت ضد عفونی کنندگی داشته باشد.

9. با محیط زیست سازگار باشد.

10. لغزندگی ایجاد نکند.

 

 

مواد شوینده: موادشوینده و ضد عفونی کننده را میتوان به دو دسته ی فیزیکی و شیمیایی تقسیم کرد.

الف) فیزیکی

1 گرما: این روش موجب از بین رفتن میکروب ها میگردد.در قسمت لاندری استفاده از آب گرم برای حلالیت بالای شوینده ها و از بین رفتن میکروب ها و استفاده از حرارت خشکن جهت از بین بردن میکروب ها.

2 سرما:سرما نمیتواند میکروب ها را از بین ببرد،بلکه از تکثیر و رشد آنها جلوگیری میکند به همین خاطر مواد غذایی در یخچال نگهداری میشود.

3 پرتو ها:بعضی پرتو ها مانند اشعه ی ماوراء بنفش قادرند میکروب ها را از بین ببرند،از این روش در خانه داری میتوانیم در استفاده  از نور طبیعی و پاک کردن فضای آلوده ی اتاق با نور خورشید نام ببریم.رعایت مساحت مناسب پنجره(15تا25 درصد مساحت کف) موجب نور دهی به میزان مناسب در اتاق میگردد.

ب) شیمیایی

گندزدایی ها یا ضد عفونی کننده های شیمیایی:این مواد به طور کلی به سه دسته تقسیم میشوند:1 محلول در آب هستند.2 گازی شکل هستند.3 جامدات هستند.

 

موادضدعفونی کننده به شرح زیر است

1 آهک:برای ضدعفونی کردن و نظافت سرویس های بهداشتی روباز مانند سرویس بهداشتی کمپ ها استفاده میشود که برای استفاده ازآنها آهک را با هشت برابر وزن آن با آب مخلوط میکنیم و آنرا برای سطوح میپاشیم و بعد از15تا20 دقیقه میشوییم آهک علاوه بر ضد عفونی کردن موجب از بین بردن بوی بد سرویس بهداشتی هم میشود.

2 کلر: یکی از مهمترین ترکیبات ضد عفونی کننده ترکیبات کلر است که بر شیوه ها و در اشکال مختلفی استفاده میشود که به عنوان مثال از گاز کلر در ضدعفونی آب آشامیدنی و استخرها استفاده میشود اما از مشتقات آن استفاده های زیادی مگردد که ازآن جمله میتوان به پرکلراتیلن،آب ژاول یا وایتکس،تیرک،آب لابارک و مانند آن اشاره کرد.

 

نکته مهم: در استفاده ی این مواد این است که هیچ گاه نباید این ترکیبات را با پاک کننده ی شیمیایی دیگر ترکیب کرد زیرا ممکن است باعث آزاد سازی گاز کشنده ودر نهایت باعث بیهوشی و خفگی گردید.مانندترکیب تیرک با وایتکس ضمناٌ هنگام استفاده از این مواد باید محیط باز بوده یا در سرویس بهداشتی را بازبگذاریم.ترکیبات کلر شامل موارد زیر است. ترکیبات و شوینده هایی که از کلر حاصل میشوند بسیار زیاد اند و پرکاربرد ترین موارد استفاده در خانه داری میباشد که از جمله آنها میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 1 وایتکس یا آب ژاول: این ماده جزء مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده است از آ برای پاک کردن،سفید کردن سطوح ظروف و سرویس ها ولباس ها استفاده میشود و درلاندری از آن استفاده ی زیادی میشود.

2 پرکلراتیلن: یکی از قدیمی ترین حلال های حال حاضر درایران میباشد که این حلال قادر است کلیه ی چربی،قند و پروتیین را در خود حل کرده و آن را از بین ببرد به دلیل گران بها بودن آن تنها در لکه مزایای خاصی و در خشکشویی استفاده میشود.

3 آب لابارک: آب لابارک که مستقیماٌ در خانه داری کاربرد ندارد اما در تهییه ی مواد شیمیایی ضد عفونی کننده ها استفاده میشود.

4 تیرک یا جرم بر: تیرک را نباید روی شیرآلات به کار ببریم.تیرک نام تجارتی این محصول است،این محصول نوعی اسید کلریدریک قوی است که برای از بین بردن جرم روی سطوح کاشی و سرامیک به کار میرود،در حین هنگام استفاده از این مواد باید از دستکش استفاده کرد و آنرا رقیق کنیم.

5 جوهر نمک: هر دوی اینها اسید کلریدریک است ولی غلظت آنها با هم فرق میکنند،ترکیباتشان جوهر نمک نیز از مشتقات اسید کلریدریک است که این نیز جرم بر بسیار قوی است،به همین خاطر برای شستن سلفات شیرآب از آن استفاده میشود،درهنگام استفاده از آن باید دستکش داشت و همچنین ازماسک استفاده کنند چون گاز کلر آزاد میکند.گاز کلر که در کپسول های مخصوص نگهداری میشود برای ضد عفونی آب آشامیدنی آب استخر ها استفاده میشود.

مشتقات پلیمری نفت: این مشتقات مانند نفت،بنزن،فنول،تربانتین،استون و مانند آن قدرت حلالیت چربی ها به خصوص چربی های روغنی و جوهر های روغنی را دارد،از این مواد در محلی که محل های بسته است استفاده نمیشود.زیرا باعث تولید گاز خطرناک متان را میکند که باعث انفجار و اشتعال را میکند،این مواد با ترکیبات کلر نباید به کار رود.در هنگام استفاده از این مواد باید لباس ها کاملاٌ خیس شود و از ماسک استفاده شود.

پرمنگنات پتاسیم: از جمله ضدعفونی کننده هاست که رنگ آبی خاصی دارد لکه های مختلفی را دارد و میتوایم از آن برای ضدعفونی بعضی سطوح از آن استفاده کنیم.

شوینده های سبز: این مواد سازگار با محیط زیست هست و حتی در اثر خورده شدن مسموم نمیشویم امروزه به صورت اسپری هایی در خانه داری استفاده میشود و جداکنندگی خوبی بر روی لکه ها دارد اما قیمت آن گران بوده ولی به خانه دار و محیط صدمه وارد نمیکند.

 

نظافت بخشهای مختلف هتل

1یخچال :

برای نظافت یخچال ابتدا با دستمال مرطوب داخل انرا تمیز نموده سپس از محلول جوش شیرین داخل یخچال تمیز میکنیم که این کار به صورت دوره ای انجام میشود کلمه زرد روی یخچال را نیز باید با وایتکس رقیق شده تمیز نموده .

2 نظافت سرویس بهداشتی و حمام :

 سرویس بهداشتی وحمام در هنگام اتاق شستشو و نظافت میشود برای نظافت این قسمت ابتدا حوله های استفاده شده کاملا جمع اوری شده سطل اشغال تخلیه میشود . شیرهای اب تمیز شده و سولفات رو انها یا محلول جوهر نمک تمیز میشود . برای براق کردن شیر الات از محلول جوش شیرین استفاده می کنیم . بعد از خشک شدن دیواره ها و کف شستشوی وان و پرده ها حمام کیسه ی زباله در سطل قرار میگیرد .

3نظافت شیشه و پنجره :

 برای تمیز کردن انها از شیشه پاک کن های تجاری استفاده میکنیم در صورتی که از این محلول نداشتیم میتوان از مقداری اب و الکل یا اب و سرکه برای این منظور استفاده کرد اگه لکه روغنی داشتیم باید از پنبه اغشته به استون استفاده شود وبرای خشک کردن شیشه از دستمال تمیز یا روزنامه استفاده میکنیم از وایتکس رقیق شده و اب و سرکه من توانیم برای نظافت دوره ای بطری ها ولیوان ها هم استفاده کنیم .

4 نظافت فرش و مبلمان :

از شامپو فرش استفاده می کنیم بدین طریق که انها در اب حل کرده و کف روی محلول را با اسفنج روی سطل الوده می کشیم وسپس انرا خشک میکنیم در صورتی که لکه ناشی از زنگ زدگی دکمه فلزی با شد از اسید اگزالیک استفاده میکنیم . گاهی اوقات پس از شتشوی فرش و مبلمان لکه مجددا ظاهر میشود که این نشان دهنده ی وجود چربی در لکه است که در این صورت باید از حلال های چربی مانند : پرکلراتیلن استفاده کنیم .

5 شست شوی دمپایی ها :

برای این منظور از اب ژاول 10 درصد استفاده میکنیم .

6 تمیز کردن قاب های فلزی :

برای این کار مقداری جوهر نمک را به نسبت1 به 10 با اب مخلوط میکنیم و چند قطره مایع ظرف شویی را به ان اضافه میکنیم تا چربی روی فلزی فنکوئل زدوده شود .

7 تمیز کردن محوطه ی بیرون هتل :

وظیفه تمیز کردن محوطه باز و بیرونی هتل با کارکنان بخش خانه داری زیر نظر سوپروایزر محوطه ی عمومی است برای اینکه نظافت به درستی انجام شود موارد زیر را رعایت میکنیم :

1- تی های نخی را بعد از استغاده باید کاملا شسته و ابگیری شده ، رو به بالا قرار گیرد تا پوسیده نشود .

2- افشانه ها به دور از حرارت باشد تا باعث انفجار و اشتعال نگردد .

3- برس ها بعد شستشو تمیز شده و رو به بالا قرار گیرد تا خشک شود در قوطی های پاک کننده بعد از استفاده بسته شود .

8 تمیز کردن اسانسور :

برای نظافت اسانسور انرا در بالاترین طبقه و در خلوت ترین زمان نگه میداریم و نظافت میکنیم بهترین زمان برای این کار قبل زمان صبحانه و بعد از ناهار میباشد.

9 نظافت لابی و تالار های پذیرایی :

نظافت تمامی بخشهای هتل و حفظ استاندارد فیزیکی انها به عهده بخش خانداری است و به هیچ وجه نباید پرسنل اشپز خانه و غذا ونوشیدنی اقدام به نظافت محل های عمومی نمایند زیرا کار حساس سرو غذا را انجام میدهند این کار در ساعات خاص توسط کار کنان بخش عمومی انجام میشود ، وظیفه جمع اوری سرویس ها و اماده سازی با بخش غذا و نوشیدنی است

10 نظافت خیاط خانه :

نظافت این بخش هر روز توسط پرسنل همان قسمت انجام می شود ملزومات زیر مانند سوزن ها و تکه پارچه ها جمع اوری شده و روی چرخ ها پوشانده میشود ، کار نظافت کریدورها به عهده ( فلورمن ) میباشد که هر روز موکت ها تمیز و جارو شده و سرامیک ها تمیز میگردد . کار نظافت و نرده ها و حاشیه دور راهروها به صورت دوره ای است . اتاق سرویس خانه داری طبقه هر روز توسط خانه دار همان طبقه تمیز میشود و کار نظافت اسانسور خداماتی به عهده ی نظافت گر بخش ها عمومی است که بعد از هر وعده سرو غذا انجام میشود و به عهده نظافت گر بخشهای عمومی است .

ترولی خانه داری یا گاری چرخ دار خانه داری: مشخصات ترولی خانه داری باید سبک و ضد زنگ 3 تا 4طبقه دارد تنها وسیله ای است که در راهرو باقی میماند در هنگام نظافت اتاق جلوی درب اتاق قرار میگیرد به دلایل زیر :

1-جلوی ورود افراد متفرقه به اتاق بگیرد

2-محل خانه داری را نشان میدهد

3-جلوی دید مهمان رهگذر را به اتاق میگیرد

4-به ازای هر شانزده اتاق به شرطی که در یک طبقه باشد یک ترولی وجود دارد البته اتاق معمول 6 سانتیمتر عرضش است و طولش 140 سانتیمتر است و ارتفاعش 120 سانتیمتر طوری که بچه ها دست نزنند و دو کیسه دو طرف ان وجود دارند یکی مخصوص زباله و دیگری مخصوص حوله و ملحفه های کثیف است . قسمت بالای ترولی ملزومات بهداشتی خانه داری و اسپری ها و دستمال های تمیز میباشند . دو کشو دارد که شامپو و صابون می گذارند یک طبقه ملحفه ها و حوله ها و رو بالشتی ها و طبقه پایین موارد شوینده می گذارند و زیر ان هم جارو برقی قرار دارد .

 

ترتیب نظافت اتاق ها

1- اتاق تحت سرویس. 

2- اتاق های پر که میهمان تقاضای نظافت کرده است. ( رظایت میهمان )

3- اتاق های پر که میهمان در اتاق نیست.

4- اتاق های پر که میهمان در اتاق هست.

5- اتاق خالی دلایل این که اولین اتاقیکه تمیز شود اتاق تحت سرویس است.

6- اتاق های رزروی

 جوادذبیحی راد 


انواع کلید و کارت

قفل ها به دو دسته ی معمولی و الکترونیکی تقسیم میشوند،قفل های معمولی که امروزه کمتر به کار میروندقفل های ارزان میباشند که به دلیل بسته شدن تک کلید به آنها معمولاٌ حجیم یا سنگین است توسط میهمان به پذیرش داده میشود یعنی پذیرشگر بر ورود و خروج میهمان تسلط دارد،اما شکل این نوع قفل ها این است که معمولاٌ پس از چند مدت استفاده از آنها کلید برخی از اتاق ها به برخی دیگر اتاق ها میخورد و آنها را باز میکند به عبارتی دیگر خود تبدیل به شاه کلید میشود.با پیشرفت علم و استفاده از تکنولژی جدید قفل های الکترونیکی به بازارآمده اند که معایبی از جمله هزینه ی زیاد عدم کنترل میهمان به دلیل عدم سپردن کارت به بخش پذیرش واشکالات نرم افزاری آن مانند پاک شدن اطلاعات کارت میهمان در میدان مغناطیسی اشاره کرد.اما این قفل ها مزایای زیادی دارند که باعث شده است امروزه استفاده از آنان روز به روز توسعه یابد ازجمله از این مزایا به وارد زیر اشاره کرد.

1:نامحدود بودن در تعداد و نوع یعنی ما میتوانیم برای تمامی ساکنین اتاق کارت جداگانه صادر کنیم و هر کدام را با قابلیت دسترسی متفاوت در نظر بگیریم.

2:این کارت ها قابلیت گزارش گیری دارند. اینکار به وسیله ی کارت یا حافظه هایی الکترونیکی به نام پی ام انجام میشود،مدت تخلیه اطلاعات زیاد نبوده و در حد ثانیه است.       

3:به نام کارمند صادر میشود.

4:قابلیت برنامه ریزی زمانی و مکانی دارد.

5:استفاده از کاربرد های جانبی قفل مانند:نشانه کارت مزاحم نشوید و داشتن پیام.

6:ابزار تبلیغاتی خوب است.

7:ضریب ایمنی بالا،اگر کارتی خارج از زمان معمول وارد هتل استفاده شود هیچ تاثیری نخواهد داشت برای میهمانان کارت های زمان دار از نظر تاریخ صادر میشود.درمورد پرسنل نیز این امر صورت میگرد،اما نکته مهم این است که قفل های معمولی تک زبانه هستند اما قفل های الکترونیکی 3تا5 زبانه فولادی دارند.

8:قابلیت ابطال بدون هزینه بالا.

 

انواع قفل های الکترونیکی

1:کارت مغناطیسی با قابلیت برنامه ریزی یا این قفل ها،قایلیت برنامه ریزی داشته و هر نوع برنامه ای را میتوانیم به آنها بدهیم از جمله میتوان به قفل برنامه داد تا در زمان بدهکاری میهمان قفل را باز نکند که به این نوع قفل،قفل اعتباری میگویند.

2: قفل آی سی دار دارای قسمت الکترونیکی با صفحه ی مسی به نام آی سی میباشد،ماندگاری اطلاعات خیلی بیشتر از نوار مغناطیسی است بنابراین خرابی این کارت ها بسیار کمتر است،اما از لحاظ هزینه ای گرانتر است.

نکته:به دلیل داشتن قسمت آی سی که روی چشم الکترونیکی قرار میگرد،بهتر عملکرده و با هر نوع کارتی نمیشود.

3:قفل صوتی:که در مراکز مهم اقتصادی یا نظامی به کار میرود.

4:قفل چشمی:قفل های چشمی نیز بر اساس آنالیز شبکه ی چشم کار میکند و در مراکز مهم استفاده میشود.

5:قفل صفحه کلیدی: این قفل ها بر اساس ورود رمز به سیستم کار میکند نمونه استفاده شده آن در قفل صندوق امانات امروزی است.

6:قفل اثرانگشتی:این نوع قفل بر اثر انگشت کار میکند زیرا هیچ انسانی اثر انگشت مشابه به افراد دیگر ندارد (به جزء دوقلوهای یکسان) و اثر انگشت انسان در طول عمرشان ثابت میماند.   

جوادذبیحی راد

بالش :

بالش ها باید ارتجاعی و نرم باشد و پردار نباشد چون حساسیت زاست.

اندازه رو بالشتی ها حداقل( 10 تا 20 ) سانت اضافه تر است وزن بالش ( 500/2) کیلو گرم است.بالش یکی از ملزومات خواب در هتل می باشد که وزن آن در انواع مختلف زنجیره ها مختلف است معمولا وزن بالش بین( 2تا5/2 )کیلو اندازه آن حدود اندازه عرض( 55 )             و طول( 75 ) می باشد قبلا داخل آن پر از پر می شد اما امروزه به دلیل حساسیت هایی که این ماده ایجاد می کند از مواد پلیمری استفاده می شود.رو بالشتی معمولا رنگ آن سفید بوده وجنس آن (60 ) درصد پنبه است و (40) درصداز مواد پلیمری است در برخی از هتل ها مانند هتل های روی ریل قطار.

 

پتو:

جنس پتو از الیاف مصنوعی یا پشم مصنوعی می باشد.

پتوی یک نفره

150*240

پتوی دو نفره معمولی

220*240

پتوی دونفره بزرگ 

250*240    

 

معمولا اندازه پتو در عرض از ملحفه بیشتر است اما در طول کم تر است. هنگام شستشو پتو ها باید به خاطر داشته باشید از شوینده هایی با کف کنترل شده مناسب و دمای پرس مناسب استفاده کنیم معمولا پتو های هتلی از پتو های معمولی بزرگ تر است زیرا باید بر روی تشک ها آنکارد شود علامت یا آرم هتل روی آن دوخته می شود در صورت وجود رو تختی روی روشن آن و در غیر این صورت روی تیره آن بر روی تخت قرار می گیرد.

 

ملحفه :

جنس ملحفه ها نیز مانند رو بالشتی حداقل 60 درصد پنبه و 40 درصد پلیمر اندازه ملحفه ها

یک نفره             

150*240                                    

در دو نفره متوسط یا معمولی                

220*260

دو نفره بزرگ      

240*260

  

یک طرف ملحفه ها را یک برگ بیشتر تا می زنند تا سر پائین و سر بالای آن مشخص باشد وهنگام استفاده از آن آلودگی های قسمت پائین پا به میهمان دیگر منتقل رنگ آن معمولا سفید است و در صورتی که رنگی باشد نباید در اثر نور تغییر رنگ دهد و معمولا در هتل های پنج ستاره هر روز و در هتل های ستاره پائین تر در هر چک اوت عوض می شود همان طور که مشخص است اندازه ملحفه از هر طرف (20) سانتیمتر بزرگ تر از تشک می باشد اضافه بودن ملحفه برای سهولت در آنکارد تخت است جنس ملحفه بیشتر از نخ بوده و رنگ استاندارد آن سفید است زیرا لکه های آن قابل مشاهده بوده و در اثر نور و شستشو تغییر رنگ داده و مرتبا تعویض می شود.

 

حوله و انواع آن

1.مشخصات عمومی جنس آن حداقل باید60 درصدازپنبه باشد        

2.جذب آب(مهمترین آن):تاروپودحوله بایدمناسب باشد،تاروپودحوله اگرکم باشدفاصله بین آن می افتد و جذب آب کم میشود ولی وقتی تاروپودحوله زیاد باشدحوله سنگین میشودوزخیم وبه خاطرآب زیادی که میگرد.

3.وزن حوله مناسب باشد.وزن حوله قیمت حوله را مشخص میکند به خاطر مقدار پنبه در آن.

4 .حوله بهتر است دور دوز باشد چون ریش ریش نشود.

5 .حوله پرز ندارد.(جنس مرغوب باشد)

6 .روی حوله آرم هتل حک شده باشد.

7 .لطافت

 

بسته بندی حوله:

1 .اطمینان ازآن

2. استفاده ی مجدد و صرفه جویی هزیه های سربار

3 .تبلیغات و بسته بندی روی حوله

4. اندازه حوله دست باید70×25 واندازه ی حوله حمام140×80 سانتی مترباشد و درهربارشستشو مواد شوینده و نرم کننده استفاده میشود تا حوله الکتریسیته ی ساکن را پیدا نکرده و تمیزباشد و همواره از آب ژاول یا وایتکس برای سفیدی حوله ها استفاده میشود.

 

انواع حوله:

1. حوله ی لباسی تنها نوعی از حوله است که در هتل های5و4 ستاره که مجهز به دستگاه های خشکشویی هستند استفاده میکنند.

2. حوله ی بیده که معمولاٌ از نوع یک بار مصرف است.

3 .حوله ی جلوی درب حمام.(معمولاٌ جاهایی که سرامیک است)

4 .حوله ی نیم حمام یا حمام.

5 .حوله ی دست.

6 .حوله ی سبد.

7 .حوله ی وان.

 

                                                                                                                    

                                                                                                 

 موکت

به لحاظ اینکه دارای پرزها و الیافی است که از آن جدا میشود و درهوا معلق خواهد بود از طرف بهداشت توصیه نمیشود،اما موکت در هتل جنبه ی تشریفاتی و زیبایی دارد ضمن آنکه ازفشار بر روی کف پاجلوگیری میکند و از بیماری های خستگی،واریس واز مانندآن ممانعت به عمل می آید.شستشوی موکت بستگی به جنس موکت دارد.موکت هایی که بافت ظریف اما پرز های کوتاهی دارند،دیر ترکثیف میشوند.اما موکت هایی با پرزهای بلندخیلی زودترآلوده میشوند. شستشوی موکت باید با دستگاه ومواد شویده مانند شامپوفرش باشد اما درشستشوی این ملزومات ازنوعی مواد شوینده استفاده میشود که این مواد به بافت فرش یا موکت صدمه وارد میکند.تعداد مبلمان اتاق با تخت برابراست ورنگ دیوار با روتختی،رومبلی،موکت و پرده بایدهماهنگ باشند.ساعت ازنوع بی صدا و دارای مصرف باطری کم و غیر قابل حمل باشند.

 

جوادذبیحی راد

 


    انواع تخت

تقسیم بندی معمولی یا اروپایی، فرانسوی

 

یک نفره یا سینگل                                         

90تا100 *200

تخت کامل یک نفره                                       

120 *200

تخت دو نفره                                                

140 تا160*200

کوئین سایز                                                  

150*200

کینگ سایز                                                  

180*200

سوپر کینگ سایز                                          

200*200

کاناپه معمولی یک نفره                                   

80 تا 90*200

کاناپه معمولی دو نفره                                    

140*200    

کاناپه کینگ سایز                                           

180*200

 

جوادذبیحی راد

 

 ارتفاع تخت:

اندازه استاندارد حدود 45 سانت است البته امروزه تختهای تولید شده ارتفاع بیشتری دارد بالای 55 سانت معمولی ترین اندازه برای تخت به تنهایی ارتقاع 22 تا 28 سانت است بدون تشک.

 

اندازه تخت بر اساس سایز عمومی بدن انسان ساخته می شود .

در تمامی تختها سر بالای تخت متحرک و سر پائین تخت ثابت است تختهای امروزی از هر دو طرف متحرک اند و تنها در یک طرف دارای ترمز یا استوپر Stopper  می باشد.

 

فاصله تختها از یک دیگر 100 الی 120 سانت است.

فاصله تختها از دیوار 50 الی 100 سانت است.

طول همه تختها  2 متر است.

 

تختها از نوع باکس است و لبه ندارد. دورتا دور تخت  بسته شده است و کلاف معمولا  فلز تو خالی بوده و روی آن پنل کوبی می شود وروی آن یک لایه ابر و سپس پارچه ای مقاوم قرار می گیرد بطوریکه میهمان به راحتی روی باکس استراحت کند. درتختهای هتلی سر تخت روی دیوار ثابت شده وخود به خود متصل نخواهد شد.

جوادذبیحی راد 


نحوه ی قبض انبارداری

 

کالای زیربوسیله اینجانب……………. به انباردار……………. تحویل گردید.

 

ردیف

شماره

مشخصات نوع کالا

تعداد/ مقدار

بهاء  واحد

بهاءکل

ملاحظات

1

2

3

4

5

6

7

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع:

 

 

 

 

 

 

 

امضاء تحویل دهنده:                                                                 امضاء انبار دار:     


هنگامی که جنس خاصی مورد درخواست قسمت خانه داری قرار می گیرد فرم خاصی ،

به نام درخواست جنس ازانبار صادرمی شود.

فرم درخواست جنس ازانباربه تائید مدیرخانه داری وسپس تحویل انبارخانه داری می گردد.

انبار خانه داری موظف است جنس مذکور را درصورت موجود بودن تحویل قسمت درخواست کننده نماید.

ودرصورت عدم موجود بودن آن جنس درخواست خرید برطبق موجودی انبار صادرشود.

جنس پس ازخریداری تحویل قسمت دریافت یا رسیوینگ شده وازنظرکیفیت وکمیت چک شده ،

ومورد تامین قرار می گیرد.

سپس جنس تحویل انبارمی شود انبار دار به محض دریافت آن جنس قبض انبارصادرمی کند.

 درقبض انبارمشخصات کالا تعداد یامقدارآن وبهای آن جنس قید می گردد.

قبض انبار به امضاءتحویل دهنده انباررسیده وبه همراه فاکتور به امورمالی تحویل می گردد.

برای هر جنس که وارد انبارمی شود کارت انبار اختصاص می یابد.

درکارت انبار شماره برگ، قبض انبار)در صورت خرید کالا (

یا شماره برگ درخواست کالا )در صورت تحویل به قسمت خاص (ذکرمیشود.

 برهمین اساس ورودی یا خروجی ثبت گردیده وموجودی آن جنس مشخص می گردد.

با داشتن کارت انباردرهرلحظه می توان ازموجودیآن کالا درانبارکل اطلاع داشت، 

 وبراساس آن برنامه ریزی خود را نمود.

درپایان هرماه موجودی ذکرشده درکارت انبار با موجودی واقعی درانبارمطابقت داده می شود،

وموارد مقایرت پیگیری می گردد.

 

نمونه کارت انبار

 

تاریخ

شماره حواله

شرح

وارده

خروجی

موجودی

ملاحظات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمع:

 

 

 

 

 

 

جوادذبیحی راد

انبار داری در اتاقداری

همانطوریکه می دانید یکی از بخش های زیر مجموعه میزکنترل بخش انبارخانه داری می باشد.

انبارخانه داری به دو قسمت:

1. انبار ملزومات.

2. انباراثاثیه و مبلمان.

 

ضمناَ کار لنین  روم نیز بی ارتباط به انبارداری نیست و درقسمت سوپروایزرطبقه نیز می توانیم انبار

های طبقات خانه داری را مشاهده کنیم.

 

بنابراین آشنایی کوتاه با روش های انبارداری و رعایت سقف موجودی کالا در انبارخصوصاً لنین روم

ازمراحل مهم خانه داری می باشد. 


 توضیح : به روشی گفته می شود که در آن جنس درخواست شده از انبار زودتر وارد انبارشده است. 

یعنی اگر چند جنس یکسان درتاریخهای متفاوت تحویل انبارشده باشد ، درصورت درخواست جنس از 

انبار، کالاییتحویل می شود که زود ترازسایر کالاها قبض انبار شده است.

این روش درمورد کالاهایی که دارای تاریخ بوده وامکان خراب شدن آنها می باشد ، بیشتراستفاده  

 میشوددرهتل معمولاً ازاین روش استفاده می گردد. 

  اولین خروجی ازاولین ورودی.  Out    FIFO : First In First


دراین روش درصورت درخواست کالا جنسی تحویل می شود که دیرترتحویل انبارشده است.

یعنی جنسی که به تازگی تحویل انبارشده است به قسمت مربوط تحویل می گردد.

این روش درمواردی کاربرد دارد که قیمت تمام شده نزدیک به قیمت روز برای آن سازمان مهم باشد.

انبارهاهریک ماه یکبارچک شده وموجودی ثبت شده درکارتکس ها با موجودی واقعی انبارمطابقت داده

می شود که دراین کارانباردار وکنترلر (نماینده مالی) دخالت دارد.

اولین خروجی از آخرین ورودی.LIFO : Last In FirstOut                          

جوادذبیحی راد

موقیعت اتاق ها

 ترتیب قرار گیری اتاقها به طوری است که شماره گذاری معمولآازسمت راست شروع میشود.

اتاقهاینزدیک به آسانسور و روبه خیابان اصلی سروصدای بیشتری دارد.

انتهای راه رو مسافت بیشتر وآرامش بیشتری دارد.

شماره گذاری اتاقها بصورتی است که دو یا سه رقم سمت راست شماره اتاق میباشد.

 رقم های سمت چپ آن مربوط به شماره طبقه است.     

                                                       

   رزومه جواد ذبیحی راد
 

   


 




   :Studio

اتاقی است که تخت نداشته واز کاناپه تخت خواب شو یا bed fesoدر آن استفاده می شود

این فضای مناسبی جهت کار در روز داشته و فضای استراحت در شب را نیز دارد

اندازه bed sofe و تخت تفاوتی ندارد بلکه در ایجاد فضای مناسب جهت کار به  میهمان کمک می کند.


room Parlour:

 اتاقی است که فاقد تخت و کاناپه است ودارای امکانات کاری بوده و جهت کنفرانس و گفتگوی

میهمانان در نظر گرفته می شود که از جمله امکانات آن به منشی اختصاصی خط تلفن و فکس کامپیوتر،اینترنت،مبلمان کاری واداری،میز کنفرانس و... اشاره کرد.

این اتاق واتاق italityhosp هر دو به صورت ساعتی به میهمان واگذار می شود.

ضمنا به دلیل عدم مراجعه میهمانان متفرقه این اتاق ها در طبقه همکف یا نیم طبقه اول،

وجدا از اتاق های اصلی هتل ساخته می شود.


Hospitality :

 اتاقی است که برای پذیرایی از میهمانان غیر مقیم میهمان هتل استفاده می شود 

که این اتاق ها دارای امکانات کامل پذیرایی مانند مینی بار اسپرسور ساز(قهوه ساز)


 :Cabana

 این اتاق دارای دو درب ورودی بوده وبخشی به نام مینی بار دارد 

سرویس بهداشتی اتاق ها بزرگ واکثرا  مجهز به وان است 

و میهمان به خاطر سهولت دسترسی به امکانات آبی(دریا،استخر) این اتاق را انتخاب می کند 

اما به لحاظ سروصدا وزیادی وشلوغی از این امکانات وجشن هایی که برگزار می شود 

اتاق ها توسط افراد خاص انتخاب می گردد cabana  فقط ئر طبقه همکف دارد.


:Lanaei

 اتاق رو به جنگل و دریا و دوطبقه دارند که طبقه پائین حیاط خلوت و یا حیاط 

اختصاصی و طبقه بالا تراس دارد.


hous pent:

 در بالا ترین طبقات ودارای اتاق خواب های متعدد که تراس دارد

(مانند هتل پارنیس) که پنت هوس دارد وامکانات کاملی دارد.


Sampie Room :

اتاقی است که فاقد امکانات خواب وپذیزایی است و تنها جهت ارائه کالاهای نمایشگاهی 

در نظر گرفته  می شود که این اتاق جدا از سایر اتاق ها واغلب درهتل های گردهم آیی ساخته می شود 

این اتاق ها معمولا امکاناتی از جمله ویترین و وسایل اداری دارد.


Efficiency:

 اتاقی دارای آشپزخانه است که همان اتاقی است که در هتل آپارتمان سوئیت نام دارد.


Room Mesenin :    

 اتاق مخصوص استراحت سرپرستان ومدیران میانی که از لحاظ امکانات دارای امکانات کامل هستند 

اما از لحاظ کلاس اتاق هتلی پائین تر از سایر اتاق ها می باشند کلیه امکانات را دارند 

ودر وضعیت منفی بعضی از هتل ها از آن استفاده می شود.


Connected Room :

یعنی دو اتاق تو در تو که آن هر کدام از اتاق ها اتاق مستقل است وامکانات کامل دارد 

امکانات یکدیگر را کامل می کنند.

توضیح : بین این اتاق ها از دابل در استفاده می شود و بهترین اتاق از لحاظ فروش است 

و هوای بین دو درب مانع انتقال صوت به اتاق دیگر می شود ضمنا اتاق ها از یک طرف دستگیره دارند. 

این اتاق ها از نظر فروش و بازار یابی وکارهای اقتصادی بهترین نوع هستند 

زیرا در فصول خلوتی می توان برای میهمانان هر کدام را جدا گانه فروخت 

اما در فصول تعطیلات و مراجعه خانواده ها اتاق ها را به یک خانواده ارایه کرد.


Apartment:

آپارتمان مانند افشنسی Efficiency و اتاقی است که دارای یک تخت خواب است یا بیشتر، 

آشپزخانه دارد و می توان در هتل ساخته شود اما باید دور از هتل باشد.


villa :

اتاقی دارای پذیرایی خواب و آشپزخانه می باشد و میهمان می تواند ماشین خود را جلوی درب آن بیاورد.


Suite :

فضائی که دارای یک اتاق خواب و یک پذیرایی است نوع تخت در این اتاق ها از نوع size Quen یا ملکه است.


Small  Suite :

سوئیتی که در طبقه همکف است و برای دو نفر ساخته شده است.


Duplex suite:

اتاقی است که در 2طبقه ساخته می شود و ورودی به طبقه همکف می باشد 

سرویس بهداشتی,پذیرایی و مینی و رختکن در طبقه پایین و اتاق خوابها و حمامها در طبقه بالا است.


Feasta Suite:

به عروس و داماد هایی که از سالن جشن ها برای مراسم خود استفاده کرده اند به صورت رایگان  

برای یک شب در اختیارشان قرار می گیرد.


Honey moon Suite:

به زوج های جوان اجاره داده و مبلغ اخذ می گردد که هردو این اتاق ها به زوج های جوان داده می شود 

دکور آن مناسب زوج های جوان بوده واز رنگ های شاد استفاده می کند.


Corner Suite:

سوئیتی است که گوشه یا کنار سالن همایش ساخته می شود و فضای کاری آن خوب است 

و پذیرایی بزرگ دارد و به کسانی می دهند که دست اندر کاران اجرای همایش هستند.


Family Suite :

سوئیت بزرگی است با اتاق های وسیع و متعدد بزرگ.


political Suite :

 این سوئیت ها مخصوص میهمان ها و مسافران خاص است 

و کلیه امکاناتی که در سایر اتاق های هتل وجود دارد در این اتاق ها نیز موجود است 

ضمن اینکه امکاناتی مانند اتاق نگهداری کودک ، اتاق رانندگان ، اتاق محافظین ،

 جکوزی ، اتاق کار ، اتاق منشی در فضای این اتاق وجود دارد.

 

دریافت فایل رزومه جواد ذییحی راد 


دریافت فایل رزومه جواد ذییحی راد 

انواع اتاق ها

 

اتاق با یک تخت معمولی

Room Single

اتاق با دوتخت معمولی

Room Double

اتاق با دو تخت یک نفره

RoomTwin 

اتاق با سه تخت یک نفره

TripleRoom

اتاق با دو تخت دو نفره

Twin double

اتاق با دو تخت یک نفره + یک تخت دو نفره

raplequad

اتاقیکه از کاناپه تخت شو استفاده می کند

Sofa Bed

اتاق کار یا نشیمن

Room parlour

اتاق پذیرایی از میهمان

Room Hospitality

اتاقیکه قسمت بار دارد

abanaC

آخرین طبقه که تراس و تعداد زیادی اتاق دارد

Pent house

اتاق مخصوص آثار نمایشگاهی

Room Sample

اتاق مخصوص استراحت سرپرستان

Room Mesenin

اتاق های متصل و (تودرتو)

Connected Room

اتاق در طبقه همکف و دارای آشپزخانه

aVil

اتاق رو به جنگل و دریا

anaeiL

سوئیت یک نفره

Suite Single

سوئیت کوچک دونفره

Suite Junior

سوئیت خانوادگی

Familey  Suite

سوئیت مخصوص ماه عسل

Suite moon Honey 

سوئیت رایگان مخصوص عروس و داماد

Suite Fista

اتاقیکه در گوشه ی سالن همایش قرار دارد

Suite Corner

سوئیت شاهانه

SuiteRoyall 

سوئیت رئیس جمهور

Suite Presidential

سوئیت وزیران

Suiteministral 

سوئیت مخصوص سفیران

Suite Embasador


مزایای شرح وظایف

 

1. باعث آگاهی کارمندان و مسئولین از وظایفشان می گردد . با آگاهی کارمند و مسئول از شرح وظایف یک پست خاص می توانیم انتظار داشته باشیم کار خودش را به درستی انجام دهند و مسئولین آن کنترل لازم را داشته باشند و مسئولین مواردی خارج از حیطه کاری پرسنل را از ایشان نخواهند.

2. شغل مبتنی بر استاندارد باشد ؛ زیرا شرح وظایف را افراد ماهر و زبده می نویسند.

3. جلوگیری از اختلاف آراء : گاهی اوقات پرسنل یک هتل زمانی که به تجربه زیاد و درک خوبی از سیستم هتل داری می رسند در سمت بالاتر و در هتلی دیگر مشغول به کار می شوند و سعی می کنند تجربیات خود را در هتلی که شاید اصلا شناختی به آن هتل ندارد به کار گیرد و این کار موجب به هم ریختگی ساختمان و بروز اختلاف زیاد می شود که تنها مرجع قابل رجوع به آن برای حل این اختلاف شرح وظایف این پرسنل است .

4. شرح وظایف به عنوان مستند قانونی در هنگام اختلافات درون سازمانی یا برون سازمانی پذیرفته می‌شود و از دخالت سلیقه های شخصی در این موارد جلوگیری می شود .

5. جلوگیری از اجحاف : توضیح نداشتن شرح وظایف در پست های مختلف باعث می شود برخی افراد کارهایی را انجام دهند که جزء وظایف آنها نیست و به جای آن وظایف اصلی خود را انجام ندهند و درنهایت بر قشری که اطلاعات کمتری دارند ظلم شده و کار را از او می خواهند . با داشتن شرح وظایف در حق این گونه پرسنل اجحاف نمی شود.

دریافت فایل رزومه جواد ذییحی راد 


کارهایی که پرسنل هتل باید قبل از کار و یا درحین کار مورد توجه قرار دهند

 

1.استحمام قبل از شروع کار.

2.استفاده از یونیفرم که نشان دهنده نظم در سازمان و معرفی بخشی که کارمند

 در آن مشغول به کار است می باشد.

3.داشتن ظاهری آراسته.

4.عدم خوردن و آشامیدن در محل کار.

5.عدم استفاده از افزودنی های خوراکی خاص (پیاز و سیر).

6.رعایت ادب.

7.در جذب مشتری و در برطرف کردن خواسته های میهمان کوشش نماید.

8.عدم برخورد خشن با میهمان.

9.آشنایی با فن بیان.

10.توضیح دادن مقررات هتل در زمانی که نیاز به توضیح می باشد.

11.عدم دخالت در زندگی میهمان.

12.عدم دخالت مسائل زندگی خود در کار وشرح آن برای میهمان.

13.همیشه به یاد داشته باشیم میهمان رئیس رئیس ماست.

14.سیگار نکشیدن در محیط کار.

15.علاقه مندی به کار.

16.آگاهی در مورد بخش های مختلف هتل داشتن اطلاعات عمومی در مورد شهر.

 

دریافت فایل رزومه جواد ذییحی راد