جوادذبیحی راد " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

هتلداری / گردشگری / بُوم گردی / تجهیزات / راه اندازی / تأمین و آموزش نیرو / کارشناس خُبره کد 737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

جوادذبیحی راد " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

هتلداری / گردشگری / بُوم گردی / تجهیزات / راه اندازی / تأمین و آموزش نیرو / کارشناس خُبره کد 737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

جوادذبیحی راد  " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب در صنعت هتلداری ، گردشگری ، بُوم گردی ، تجهیزات ، راه اندازی ، تأمین نیروی انسانی ، آموزش نیرو ، ارزیاب کد 100-10442 (خدمات و تجهیزات)، کارشناس خُبره کد737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

باسلام و احترام:

با توجه به سیاستهای نظام و چشم انداز کشور جمهوری اسلامی ایران که در سال 1404 میبایست قطب گردشگری جهان گردد.

سیاست های گردشگری کشورها نیز نشان می دهد یکی از دلایل اقبال به این صنعت، دستیابی به اقتصادی متنوع و کاهش اتکای اقتصاد کشور به صنایعی خاص است.

صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و خودروسازی در رتبه سوم درآمدزاترین صنایع در دنیا قرار دارد. فرصتی که ایران علی رغم برخورداری از تمدن و تاریخ کهن، تنوع طبیعی چهار فصل و آداب، رسوم و سنن اسلامی و باستانی به دلیل تکیه بر صنعت نفت در طی سالهای متمادی از آن کمترین بهره را برده است.

صنعت گردشگری علی رغم آنکه در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد، صنعتی پاک و در عین حال اشتغالزا است. 

و من الله التوفیق. 

جواد ذبیحی راد مدرس هتلداری

باسلام واحترام:

با توجه به سیاستهای نظام و چشم اندازکشور جمهوری اسلامی ایران که در سال 1404 می بایست  قطب گردشگری جهان گردد!؟

یکی از اساسی ترین فعالیت دولت ها، بایستی طراحی و تدوین سیاست های عمومی (کلان) باشد. و همچنین در کشورهای صنعتی و بسیاری از کشورهای درحال توسعه، به هنگام طراحی و تدوین سیاست های کلان و برنامه های کشور، به جهانگردی به عنوان ابزاری موثر در ادامه روند توسعه فرهنگی و اقتصادی توجه خاصی مبذول می گردد.

و من الله التوفیق

جواد ذبیحی راد مدرس هتلداری   

باسلام و احترام:

با توجه به سیاستهای نظام و چشم انداز کشور جمهوری اسلامی ایران که در سال 1404 میبایست قطب گردشگری جهان گردد.

سیاست های گردشگری کشورها نیز نشان می دهد یکی از دلایل اقبال به این صنعت، دستیابی به اقتصادی متنوع و کاهش اتکای اقتصاد کشور به صنایعی خاص است.

ومن الله توفیق

جوادذبیحی راد مدرس هتلداری

بنام خدا

با توجه به اینکه در شهر مشهد پتانسیل های زیادی داریم که نعمتی از طرف خداوند است بایستی قدر دانست و غافل نشویم و بدرستی همراه با رضایت مسافران که سرمایه های شهر ما هستند مدیریت نماییم.

 وبا ایجاد نمودن مدیریت متمرکز گردشگری، جاذبه های صحیح گردشگری، مشهد را به عنوان یک سایت پلان بزرگ می توان دید.

بررسی یکسری مشکلات و راهکارهای افزایش ماندگاری مسافر درشهر مشهد مقدس:

1/ رعایت اصول میهمان نوازی.  

2/ تاسیس سازمان مدیرت جامع شهری. 

3/ پرهیزنمودن از جزیره ای فکر کردن.

4/ اطلاع رسانی و تبلیغات در سطح ملی.

5/ گسترش حمل و نقل.

6/ ایجاد امنیت برای مردم و مسافران.

7/ فراهم آوردن امکانات رفاهی برای مسافران.

8/ هماهنگی سازمان‌های مرتبط به امور گردشگری.

9/ اعتمادسازی از طریق ارائه اطلاعات صحیح و مدیریت جامع حوزه هتلداری و گردشگری.

10/ ایجاد اطلاعات جمعی در بخش خصوصی و نظارت صمیمی نهادهای دولتی.

11/ وحدت رویه، متمرکز در مدیریت به منظور ارائه خدمات قابل قبول و نزدیک به استاندارد.

12/ درنظر گرفتن انواع سلیقه های منطقی مسافرین و توجه به مشکلات آنان.

13/ درنظر داشتن توان اقتصادی و سلیقه مسافران که در رشد میزان ماندگاری آنان موثر خواهد بود.

14/ تغییر مبلمان شهری استاندارد با طراحی زیبا و یکدست.

15/ ایجاد مدیریت یکپارچه برای مسافران، گردشگران و زائران.

16/ مدیریت مسافر از مبداء تا مبداء. 

17/ برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های تخصصی در ایام غیر پیک سال.

18/ حمایت از سرمایه گذاری های زیر ساختی در حوزه گردشگری.

19/ ایجاد امنیت راه ها و جاده ها جهت ایمن سازی عبور و مرور و آرامش سفر.

20/ ایجاد محیطی زیبا و آرام و مناسب جهت دریافت اطلاعات و امکانات خرید و بهره ‌برداری از فضای مناسب .

21/ همکاری همه جانبه اماکن دیدنی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری.

22/ رفتار مناسب میزبانی در خدمت مسافران.

23/ آمادگی همه جانبه نهادهای دولتی در خدمت رسانی شبانه روزی.

24/ اطلاع رسانی بهینه در تمام زمینه ها قبل از ورود مسافر به مشهد(تفریحی، گردشگری، بازار، خدمات و...)  

25/ رعایت قوانین و مقررات.

26/ تسریع در انجام امور اداری توسط سازمانها با رعایت اصول تکریم ارباب رجوع.

27/ دریافت بهترین خدمات، مناسب ترین نرخ و تنوع در بسته های سفربرای مسافرین.

28/ دریافت تسهیلات بانکی، تسهیلات خدمات از نهادهای دولتی به جهت توزیع زمان سفر در کلیه ایام سال.

29/ رسیدگی به اعتراض مسافران.

30/ هماهنگی بخش خصوصی و دولتی جهت استفاده از زمانهای مناسب سفر برای گروه های سنی مختلف.

31/ همکاری(شهرداری ،شرکت های آب و فاضلاب ، برق ، گاز) جهت خدمات رسا نی به موقع به مراکز اقامتی.

32/ همکاری نمودن سازمان میراث فرهنگی ، اتحادیه ها ، مجمع امور صنفی ، ادراه اماکن به جهت رفع موانع.

33/ ارائه سفرهای ارزان قیمت است.

34/ ارائه تسهیلات سفر برای اقشار کم درآمد با بازپرداخت اقساطی.

35/  تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری با بهره گیری ازتکنولوژی های مدرن.   

36/ ایجاد جاذبه های جدید گردشگری.

37/ ایجاد هماهنگی بین تمامی نهاد ها.

38/ تعیین تکلیف متولی خاص به نحوی که تصمیمات وی فصل الخطاب باشد واز موازی کاری جلوگیری نماید.  

39/ ترویج آموزش. 

40/ همسو شدن در بخشهای مختلف، مشهد را میتواند به یک شهر توریستی و مذهبی خاص جامعه  مبدل نماید.

  

انشاالله با یاری خداوند متعال وهمت متولیان این صنعت پردرآمد واشتغال زا بی صبرانه به امیدآن روزکه تحقق یابد درانتظاریم.

ومن الله توفیق

جوادذبیحی راد مدرس هتلداری

کارت آویز اتاق دوبار اشغالی (کارت آبی) :    

Reoccuppied

وقتیکه یک اتاق تخلیه می شود ویک میهمان دیگربلا فاصله به آن اتاق می آید وشانسی برا ی تمیز کردن آن نباشد (Bellman) به این اتاق یک کارت آبی آویزن می کنند به این اتاق، کارت آبی می گویند. این اتاق دوباره اشغال شده است. معمولا کارت آبی را به درب اتاق آویزان می کنند.دراین زمان میهمان درهتل است ودراتاق خودجای گرفته است واتاق می بایست فوراُ تمیزگردد.

کارت آویز توجّه مخصوص :

Very Important  person  

V.I.P

این اتاق ها به افرادی که به لحاظ مشخص در درجه بندی غیر از میهمانان عادی هتل هستند تعلق می گیرد . نظافت این اتاق ها با دقت بیشتری انجام می شود که شاید از استاندارد های

اتاق های عادی بیشتر باشد.

در این اتاق ها معمولا ( گل ، میوه ، انواع نوشیدنی ها و.......). به همراه کارت خوش آمد گویی قرار می گیرد . این اتاق ها هر روز از طرف معاون اتاقداری مورد بازدید قرار می گیرد و مراتب به مسئولین بالاترگزارش می‌گردد. 

 

 

کارت آویز لطفا اتاق را تمیز نمایید( کارت سبز) :

 Make up my room ship

 M.U.R

کارت سبز ، با استفاده از این کارت اتاقداران ملزم به تمیز کردن اتاق میهمان می شوند . این کار می بایست هرچه سریعتر به انجام رسد و پس از آن کارت مذکور برداشته میشود. 

کارت آویز لطفا مزاحم نشوید ( کارت قرمز) :

                                  Do not disturb please                                    

D.N.D 

گاهی اوقات به جای استفاده از جمله ذکر گردیده « لطفا بعداً مراجعه نمایید » ذکر می شود و با نصب این کارت پشت درب اتاق میهمان این گونه می شود تعبیر کرد که میهمان داخل اتاق می باشد و نمی خواهد به هیچ عنوان کسی مزاحم شود. هرگز نباید به اتاقیکه کارت آویز «لطفا مزاحم نشوید» دارد وارد گردید. زیرا برای استفاده از این کارت قوانین خاص حاکم است که می بایست اتاقدار با قوانینی که نصب این کارت را باعث می شودآشنا باشد ورعایت کامل آن را دردستورکارخود قراردهد و اگراین کارت نصب گردید اتاقدار ازهنگام دیدن آن به مدّت (8) ساعت وبعد ازیک شیفت کاری طبق قوانین نباید مزاحم میهمان گرددوپس ازآن درصورت عدم برداشتن کارت آویزاتاقداربا مراجعه به اتاق میهمان کارتی مخصوص که حضوربرای تمیز کردن رانشان می دهدتکمیل نموده وبه داخل اتاق میفرستد این کارت میتواند مفاهیم رادرخودداشته باشد:

 

 

میهمان گرامی ، با سلام:

در ساعت .................... مورخ ............................ جهت نظافت ............ مراجعه گردید . در صورت تمایل به نظافت اتاق ................. با شماره.‌....................... قسمت خانه داری تماس حاصل نمایید.

                                                                                                               امضاء

 

درصورت عدم تمایل میهمان جهت نظافت و همچنین عدم برداشتن کارت « مزاحم نشوید » ازدستگیره درب ، اتاقدارموظف است که درگزارش خوداتاق مذکور رامشکوک اعلام نموده واقدامات بعدی توسط مدیر اتاقداری با هماهنگی بخش پذیرش و حراست جهت مراجعه به درب اتاق میهمان و تکرارسه مرتبه درزدن سه ضربه ای باحضورمقامات مسئول به گشایش درب اقدام شودتادرصورت احتمال وقوع حادثه ای برای میهمان بتوان پیگیری های لازم را ازاین به بعدبه انجام رسانید.

آداب وطرزلباس پوشیدن اتاقداران درهتل

بحث لباس در هتل برای قسمت های مختلف از مواردی است که سال ها مورد بازبینی و دقت توسط مدیران هتل ها و قسمت های مربوط قرار گرفته است.

 

پوشیدن لباس « یونیفرم » اتاقداری به چند دلیل در هتل انجام می شود:

 

ü   لباس به عنوان پوشش می تواند موجبات انبساط خاطر کارکنان و نیز میهمانان را فراهم کند.

ü   لباس متحدالشکل میتواند نظم و یکپارچگی را در محیط کار نشان دهد.

ü   لباس فرم مناسب می تواند باعث سرعت عمل و رعایت ایمنی و بهداشت در حین کار گردد.

ü   لباس مناسب می بایست در طراحی و رنگ با دقت کامل انتخاب گردد .

ü   لباس مناسب می بایست باعث شناساندن پرسنل هر قسمت گردد.

ü   پرسنل بخش اتاقداری می بایست همیشه دارای لباس فرم مرتب و تمیز باشند زیرا این لباس می تواند به آنها در انجام کار کمک نموده و نیز موجبات رعایت بهداشت فردی را فراهم سازد .

ü   پرسنل این قسمت به هیچ عنوان حق ندارند از لباس های غیر یونیفرم در هنگام کار استفاده کنند.

ü   لباس پرسنل بخش اتاقداری بهتر است به رنگ روشن باشد تا لکه ها و کثیفی ها ی آن دیده شود و به این ترتیب اتاق دار مجبور باشد مرتب آن را نظافت کند . کفش اتاق دار باید تیره باشد. 

خصوصیات یک اتاق دارنمونه

 

ü  باید بهداشت فردی را رعایت کند.

ü  وضع ظاهریش متناسب با قوانین هتل باشد.

ü  باید در مواقع کار سکوت را رعایت کند.

ü  باید وفادار به میهمان و هتل محل کارش باشد.

ü  درهنگام دستور مدیرارشد و یا درخواستهای میهمانان عکس العمل سریع داشته باشد.

ü  هیچگاه با میهمان بیش از حدلازم صمیمی نشود.

ü  احساسات بیشتر از حد اتاقدار ( مثبت یا منفی )  میهمان را ناراحت می کند.

ü  اعتماد میهمانان و مدیران را جلب کند.

ü  مشکلاتش را بیرون از هتل گذاشته و سپس وارد هتل شود.

ü  در مواقع اضطراری و در هنگام شلوغی هتل سعی بر ایجاد آرامش نماید.

ü  همیشه آمادگی کامل برای انجام کار در هتل به لحاظ روحی و جسمی را داشته باشد.

ü  از کارش لذت ببرد زیرا کاری که با علاقه انجام شود نتیجه مطلوب تری خواهد داشت.

ü  از شوخ تبعی برای کاهش مشکلات روزمره و ایجاد آرامش در محیط کاراستفاده نماید.

ü  در پیشنهاد برای فروش ( البته نه درحدزیاده روی) کوشا باشد.

ü  همیشه لبخند واقعی بر لب داشته ، زیرا لبخند غیر واقعی باعث جلب انسان نمی شود.( لبخند جزیی از یونیفرم کل پرسنل هتل می باشد )

ü  از ایجاد حوادث برای همکاران و میهمانان جلوگیری کند.

ü  از اسراف و هدردادن مواد مصرفی حذر کند .

ü  در هیچ موردی با میهمان بحث نکند.

ü  متواضع باشد.

ü   بداند که به میهمان لطف نمی کند ، بلکه میهمان به او لطف می کند!

ü   بداند که اگر میهمان شکایت نمی کند دلیل بر رضایت او نیست!

ü   بداند که اگر میهمان را مورد آزار قرار دهد دیگر او را نخواهد دید!

ü   همیشه مشتاق یادگیری و نیز آموزش باشد.

ü   همیشه مصمم به بهسازی آینده برای خودش و هتل باشد.

ü   مشکلات روزمره را با مدیرانش درمیان بگذارد.

ü   پیشنهادات سازنده خود را که در طول کار بدست آورده ، به مدیران بالاتر گزارش دهد.

ü   همیشه بی حوصلگی را از خود دور نموده و دیدگاه مثبت و خوش بینانه داشته باشد.