جوادذبیحی راد " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

هتلداری / گردشگری / بُوم گردی / تجهیزات / راه اندازی / تأمین و آموزش نیرو / کارشناس خُبره کد 737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

جوادذبیحی راد " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

هتلداری / گردشگری / بُوم گردی / تجهیزات / راه اندازی / تأمین و آموزش نیرو / کارشناس خُبره کد 737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

جوادذبیحی راد  " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب در صنعت هتلداری ، گردشگری ، بُوم گردی ، تجهیزات ، راه اندازی ، تأمین نیروی انسانی ، آموزش نیرو ، ارزیاب کد 100-10442 (خدمات و تجهیزات)، کارشناس خُبره کد737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۰ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است


جوادذبیحی راد

JZR1354@Gmali.Com

مشاور/ مدرس / کارشناس/ ارزیاب


ü    شیء پیدا شده توسط یابنده باید به اتاق اشیاء گمشده ، پیدا شده تحویل داده شود.

ü فُرمی در نسخه تنظیم می شود.(یابنده ، بایگانی دفترخانه داری و اطلاع پذیرش و بایگانی اتاق اشیاء گمشده ، پیدا شده)

ü    اطلاعات موجود فُرم : ( نام یابنده ، محل پیدا شدن ، شماره رجیستر میهمان ، ساعت ، تاریخ و مشخصات شیء)

ü  اگرطی پیگیری های هتل ، صاحب شیء پیدا شد و به هتل مراجعه کرد باید به اتاق اشیاء گمشده ، پیدا شده برود.

ü    بعد از دادن مشخصات شیء که اگر درست بود به دفتر خانه داری اعلام می شود.

ü    شیء به صاحب آن تحویل داده می شود.

ü    رسیدی با ساعت و تاریخ از صاحب شیء اخذ می شود.

ü    اما اگر صاحب شیء پیدا نشد ، اگر شیء بی ارزش بود 6 ماه و اگر با ارزش بود تا 12 ماه باید آنها را نگه داشت.

ü    بعد از گذشت این زمان اگر شیء کم ارزش بود به عنوان هدیه ، تقدیم یابنده می شود.

ü    اگر ارزشمند باشد به حراج می‌گذاریم و پولش را بین کارکنان خانه داری تقسیم می کنیم.


جوادذبیحی راد

JZR1354@Gmali.Com

مشاور/ مدرس / کارشناس/ ارزیاب

این روش تفاوتهایی با سرویس روز دارد که عبارتند از :

1) روشن گذاشتن لامپ اضطراری. (ورودی اتاق)

2) جمع کردن رو تختی.

3)آنکادر شب: (45 درجه از نزدیکترین قسمت به پا تختی)

4) گذاشتن شکلات و کارت صبحانه  روی تخت یا پاتختی.

5) بستن پرده های ضخیم. (عدم دید در شب از بیرون)

6) تنظیم دمای اتاق.

نکته :

یاد آور باشیم در صورت قرار داشتن کارت مزاحم نشوید روی درب اتاق به هیچ وجه اجازه ی ورود به اتاق را نداشته و در صورتیکه این کارت بیش از یک شیفت کاری (8 ساعت) نصب باشد باید به مسئول خانه داری گزارش شود.


جوادذبیحی راد

JZR1354@Gmali.Com

مشاور/ مدرس / کارشناس/ ارزیاب


1) چک کردن تجهیزات اتاق از جمله چیلر ، تلویزیون ، یخچال ، تلفن و ...

2) باز کردن پنجره ها و کنار زدن پرده ها.

3) جمع آوری حوله ها و ملحفه های کثیف و انتقال به ترولی.

4) نظافت و پشت و رو کردن تشک و تعویض محافظ تشک.

5) نظافت سرویس بهداشتی از دورترین نقطه نسبت به درب به طرف نزدیک ترین نقطه و از بالا به پایین.

6) تمیز کردن سطل آشغال.

7) قرار دادن حوله تمیز در سرویس و ملحفه روی تخت و آنکادر.

8) جارو کردن.

9) گردگیر و ضدعفونی دستگیره ها و تلفن.

10) بستن پنجره ها و مرتب کردن پرده ها.

11) خاموش کردن چراغ ها و تجهیزات اتاق.

12) خروج از اتاق و بستن درب.


جوادذبیحی راد

JZR1354@Gmali.Com

مشاور/ مدرس / کارشناس/ ارزیاب

5-3) جابجایی وسایل اتاق تحت تعمیر:

ü    مدیرخانه داری با قسمت خیاط خانه هماهنگی به عمل می آورد.

ü    پرده ها و لوازم جانبی و پارچه ای را تحویل خیاط خانه و لنین روم می نماید.

ü    ملحفه و رو بالشتی ها جمع آوری می شود.

ü    تجهیزات اتاق مانند تلویزیون ، یخچال و ... توسط floor man به انبارخانه داری منتقل می گردد.

ü    مبلمان و صندلی‌ها به انبار اثاثیه منتقل می شود.

ü    درصورتیکه مبلمان و صندلی ها نیاز به تعمیر داشته باشند به قسمت نجاری منتقل می شوند.

ü    اجناس ارسال شده به انبار یا نجاری ، شماره گذاری شده تا پس از تعمیر اتاق ، به آنجا برگردانده می شود.

ü    گلدان ها به گلخانه منتقل می شود.

ü    پس از تعمیر اتاق در صورتیکه گلدان طبیعی مورد نیاز باشد از قسمت گلخانه مجدداً تحویل گرفته می شود.

ü    در صورتیکه دسته گل مصنوعی نیاز باشد از اتاق گل اخذ می گردد.


جوادذبیحی راد

JZR1354@Gmali.Com

مشاور/ مدرس / کارشناس/ ارزیاب


هنگامی که اتاقی به حالت تحت تعمیر در می آید موارد زیر برای آن اجرا می شود :

1-3) صدور دستور تعمیرات:

ü    این فُرم توسط سوپر وایزر طبقه صادر شده و تحویل معاون خانه داری می گردد.

ü    معاون خانه داری مؤظف است فُرم تعمیرات را به امضاء سرپرست خانه داری برساند.

ü    نسخه اول در اختیار خانه دار باقی می ماند.

ü    نسخه دوم و سوم آن تحویل مسئول تأسیسات و مهندسی می گردد.

ü    روی نسخه اول ، رسید دریافت می شود.

2-3) پس از انجام کار:

ü    نسخه دوم پس از انجام کار و رفع نواقص و تائید خانه دار به سرپرست خانه داری برگشت داده می شود.

ü    نسخه سوم نیز به عنوان رسید تأسیسات در اختیار تأسیسات قرار می گیرد.

3-3) اعلام و ثبت در رَک :

ü    در صورتیکه رَک اتاق ها دستی باشد علامت مخصوص تحت تعمیر بودن بر روی موقعیت اتاق در رَک قرار می گیرد.

ü    تا اتاق ها به میهمانان واگذار نشود.

ü    در سیستم کامپیوتری نیز این عمل انجام شده و معمولاً رنگ اتاق های تحت تعمیر ، قرمز است.

ü    لازم به ذکر است علت تعمیرات نیز حتماً باید قید شود.  


جوادذبیحی راد

JZR1354@Gmali.Com

مشاور/ مدرس / کارشناس/ ارزیاب


همواره در هتل ها امکان ایجاد مشکلات تأسیساتی در اتاق ها وجود دارد.

üهرچه عمر یک واحد اقامتی بیشتر شود رسیدگی کامل به واحد اقامت و تجهیزات آن بیشتر می شود.

üامکان ایجاد مشکلات تأسیساتی اکثر اتاق ها ، زیادتر خواهد بود.

üاگرمشکل تأسیسات اتاق میهمان رفع نشد،وی را باید به اتاق هم سطح اتاق قبلی هدایت و رضایت وی حاصل شود.

üخانه دار مؤظف است انتهای عملیات ، تمیزکردن و آماده سازی اتاق ، کلیه ملزومات و تجهیزات اتاق را چک کند.

üقبل ازپذیرش میهمان ، مشکلات تأسیساتی اتاق را رفع نمائید که وی پس از اقامت در اتاق ، مشکلی نداشته باشد.


جوادذبیحی راد

JZR1354@Gmali.Com

مشاور/ مدرس / کارشناس/ ارزیاب

 فُرم درخواست تعمیر:

تاریخ :    /    /       

از قسمت :                                      

ساعت صدور :                                  

شرح تعمیر :

امضاء مسئول قسمت :                                                    

امضاء مسئول مهندسی :

تعمیرات فوق در ساعت ............ و درتاریخ    /    /        انجام گردید.

امضاء مامور تاسیساتی :                                    

امضاء خانه دار :

 


جوادذبیحی راد

JZR1354@Gmali.Com

مشاور/ مدرس / کارشناس/ ارزیاب

دمای اتاق

üتابستان در بهترین شرایط دمای (20درجه سانتی گراد یا 70 درجه فارانهایت ) می باشد.

üزمستان در بهترین شرایط دمای (18 درجه سانتی گراد) بهترین دما است.

 

روش های گرم کردن اتاق

ü    روش مستقیم مانند استفاده از بخاری

ü    روش غیر مستقیم مانند استفاده از شوفاژ

ü    روش مختلط مانند استفاده از سیستم چیلر

تهویه ی اتاق ها

ü    میزان تهویه ی هوای اتاق و تبادلات هوا بین اتاق و محیط خارج برای هر نفر415  تا  707 لیتر در دقیقه می باشد.

ü    این میزان تهویه به سطح پنجره ها به فرم و موقعیت آنها و جهت جریان هوا و باد درخارج از اتاق بستگی دارد.

ü    به طور متوسط درجه حرارت20 درجه سانتیگراد و رطوبت40 درصد مناسبترین از لحاظ حرارت و رطوبت برای استراحت و فعالیت انسان است.

ü    دمای بالا : موجبات خستگی و پایین آمدن فشارخون و کم شدن نبض و غیره می شود.

ü    دمای پایین : سبب سرماخوردگی و ذات الریه وغیره می باشد.

(3) سه روش تهویه ی هوا

ü    روش استفاده از خلاء یا مکنده مانند سرویس های بهداشتی.

ü    روش استفاده از فشار یا دمنده مانند پرده هوای ورودی هتل.

ü    روش استفاده از فشار و کنترل ورودی و خروجی همراه با تصفیه هوا مانند چیلر.


کدهای خانه داری

ردیف

شرح

وضعیت

اختصاری

شرح کد

1

اتاق مشکوک (میهمان بیرون خوابیده)

ü 

 

S.O

Sleep out

2

قفل دوبل

 

D.L

Double lock

3

اتاق آماده شده است

ü 

 

S.U

Set up

4

اتاق تمیز و آماده

ü 

 

V.C

Vacant clean

5

اتاق اشغال شده

ü 

 

O.C.C

Occopaicl

6

اتاق تحت تعمیر

ü 

 

U.R

Under Repair

7

اتاق خارج از دسترس

ü 

 

O.O.O

Out Of Order

8

میهمان بدون اثاثیه

 

N.L

No Luggage

9

میهمان دارای اثاثیه

 

S.B

Scanty Baggage

10

اتاق تحت سرویس

ü 

 

V.D

Vacant Dirty

11

سرویس خواب اضافه

 

E.B

Extra Bed

12

اتاق آماده

ü 

 

R

Ready

13

اشغال اتاق بیش از یک شب

ü 

 

 S.O

Stay Over

14

اشغال اتاق توسط کارکنان

 

H.U

Houses

15

اثاثیه بدون میهمان

 

N.C

 

16

میهمان رزروی مراجعه نکرده

ü 

 

 

No Show Guest   

17

اثاثیه دارد ولی از تخت استفاده نشده

 

L

 

18

کارت آویز قرمز مزاحم نشوید

ü 

 

D.N.D

Do Not Disturb

19

میهمان فراری

ü 

 

W.O

Walk Out (Skipper)

20

اثاثیه سبک

ü 

 

L.B

Light Baggage

21

چک اوت

ü 

 

 

Check Out              

22

کارت آویز سبز اتاق را تمیز نمایید

ü 

 

M.U.R

Make Up My Room Ship

23

کارت آویز آبی اتاق دوبار اشغالی

ü 

 

 

Reoccupy

24

کارت آویز توجه مخصوص

ü 

 

V.I.P

Very Important person    

25

اتاق قفل شده

ü 

 

 

         Lock Out 

26

اتاق افتخاری

ü 

 

 

Complimentary

27

اتاق انتقالی از یک اتاق به اتاق دیگر

ü 

 

 

On Change    

 

شماره اتاق ............

تعداد نفرات ............

کد خانه داری ............

ملاحضات ............

پذیرش :                                                                                             خانه داری :

جوادذبیحی راد

JZR1354@Gmali.Com

مشاور/ مدرس / کارشناس/ ارزیاب


ü    در هتل نظم ، ترتیب ، حُسن جریان کار ، کنترل حضور و غیاب پرسنل است.

ü     معمولاً برای کنترل بیشتر و دقیق تر حضور و غیاب  ، استفاده می کنند.

ü    این دستگاه در نزدیکی درب ورود و خروج کارکنان هتل قرار می گیرد.

ü    ساعت ورود و خروج آنها را درج و مشخصاً تعیین می نماید. 

ü    آگاهی پرسنل از کنترل حضور و غیاب ، باعث وقت شناسی و حضور به موقع در سر خدمت می شود.

ü    حسابداری هتل جهت تنظیم لیست های حقوقی آخر هر ماه ، آن را ملاک عمل قرار می دهد.

ü    حسابداری نسبت به پرداخت حقوق پرسنل به میزان کارکرد طول ماه اقدام می نماید.  

ü    این دستگاه وسیله ای برای تشخیص پرسنل مفید و وقت شناس می باشد.


جوادذبیحی راد

JZR1354@Gmali.Com

مشاور/ مدرس / کارشناس/ ارزیاب