جوادذبیحی راد " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

هتلداری / گردشگری / بُوم گردی / تجهیزات / راه اندازی / تأمین و آموزش نیرو / کارشناس خُبره کد 737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

جوادذبیحی راد " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

هتلداری / گردشگری / بُوم گردی / تجهیزات / راه اندازی / تأمین و آموزش نیرو / کارشناس خُبره کد 737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

جوادذبیحی راد  " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب در صنعت هتلداری ، گردشگری ، بُوم گردی ، تجهیزات ، راه اندازی ، تأمین نیروی انسانی ، آموزش نیرو ، ارزیاب کد 100-10442 (خدمات و تجهیزات)، کارشناس خُبره کد737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
نویسندگان

خودم

جوادذبیحی راد

JZR1354@Gmali.Com

مشاور/مدرس / کارشناس/ ارزیاب

ساخت و احداث کاروانسراها و اقامتگاه‌های بین‌راهی در جاده‌های ایران، به دوران هخامنشی بازمی‌گردد.

طبق گزارش مورخان یونانی، همانند هرودت، در هر پرسنگ یا فرسخ (در تلفظ اعراب) منازل و میهمان‌خانه‌های خوبی برپا کرده بودند.

طبق گفته همین مورخان در هر 500 کیلومتر 20 کاروانسرا در جاده‌های ایران وجود داشته که اهمیت بسیاری در حمایت از بازرگانی و رونق تجارت در جاده‌هایی مانند جاده ابریشم داشته است.

ساخت کاروانسراها در دوران ساسانیان اهمیت بسیاری داشته و امروزه دیرگچین در امتداد جاده ابریشم از آثار این دوره است.

در آغاز به‌قدرت‌رسیدن اعراب، کشور رونق بازرگانی خود را از دست داد و راه‌سازی و ساختمان‌های وابسته به آن به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه در زمان امرای محلی آل‌بویه و سامانیان و سلجوقیان راه‌های جدیدی پدید آمد و برای آسایش کاروانیان، کاروانسراهایی ساخته شد.

یکی از مهم‌ترین آنها «رباط چاهه» یا «رباط ماهی» خوانده می‌شود.

رباط ماهی در ۶۶ کیلومتری شرق شهر مشهد واقع شده است و بصورت چهار ایوانی بنا شده و از مهمترین یادگارهای دوره غزنوی است.

رباط شرف ازجمله زیباترین کاروانسراهای این دوره، در جاده مشهد سرخس با پلان چهار ایوانی و تزئینات بسیار زیبای آجرکاری و کاشی‌کاری.

رباط‌کریم با پلان چهار ایوانی در جاده شهریار است.

می‌توان پررونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را دوره صفویه دانست.

شاه طهماسب صفوی در قزوین کاروانسرایی به نام کاروانسرای شاهی بنا کرد که 250 اتاق داشته و محل پذیرایی میهمان‌های خارجی بوده است. 

شاه‌عباس یکم، با توجه به حسن تدبیری که داشت، برای رونق بازرگانی کشور، تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم گرفت و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها می‌دانست.

همت شاه‌عباس یکم در ساخت کاروانسراها به حدی بود که گفته شده است او 999 کاروانسرا در سراسر ایران ساخت و از اینروست که امروزه بیشتر کاروانسراها نام کاروانسرای عباسی را بر خود دارد.