بنام خدا
اتـاقداری مرکز خدمات در هـتل می باشد و لذا از جهات مـختلف می تواند برای هـتل اهمیت داشته باشد. کارکنان این بخش به زیـبا سـازان هـتل مـعروف هستند. در برخی از منابع به آن اتـاقداری و در برخی منابع به آن خـانـه داری (Housekeeping) گفته می شود.
1) اتاقداری بزرگترین بخش هتل، عموماً (60 تا 80) درصد فضا متعلق به این بخش می باشد.
2) اغـلب، بیشترین پـرسنل هـتل در این بخش مشغول بـکار هستند.
3) در هتل بیشترین زمان سپری شده میهمان داخل اتـاق می باشد که باعث می شود به خدمات این بخش حساسیت بیشتری داشته و در صورت وجود نقص احتمالی، نارضایتی خود را بیان کرده و شکایت نماید یا در صورت کامل بودن خدمات، رضایت خود را نشان داده و موجب تبلیغ برای جذب سایر میهمانان به هـتل می شود.
4) بخش اتـاقداری در همة انواع واحدهای اقامتی از جمله؛ هـتل، مُـتل، هـتل آپـارتمان،
میهمانپذیر، واحدهای بُومگردی و... وجود دارد چرا که فلسفة وجود این واحدها اقامت
میهمان در اتـاق است.
5) از وظایـف اصلی اتـاقداران، تمیز و زیـبا و سالم نـگه داشتن بخش های مختلف هـتل می باشد. بنابراین می توانند در حفظ ساختمان و تجهیزات و سرمایـة هتل تـأثیر زیادی داشته باشند.
6) بیشترین سهم از هزینه هـای میـهمان مربـوط به اقـامت بـوده و از آنجا که میهمان اغلب به هـزینة پرداختی حساس است، اتـاقداری جزو بخش های مهّم خدماتی هـتل از نظر میهمان می باشد.
جوادذبیحی راد
مشاور/ مدرس/ کارشناس/ ارزیاب
09151155029