جوادذبیحی راد " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

هتلداری / گردشگری / بُوم گردی / تجهیزات / راه اندازی / تأمین و آموزش نیرو / کارشناس خُبره کد 737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

جوادذبیحی راد " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

هتلداری / گردشگری / بُوم گردی / تجهیزات / راه اندازی / تأمین و آموزش نیرو / کارشناس خُبره کد 737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

جوادذبیحی راد  " مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب"

مدرس ، مشاور ، کارشناس ، ارزیاب در صنعت هتلداری ، گردشگری ، بُوم گردی ، تجهیزات ، راه اندازی ، تأمین نیروی انسانی ، آموزش نیرو ، ارزیاب کد 100-10442 (خدمات و تجهیزات)، کارشناس خُبره کد737 (هتلداری ، گردشگری ، تزئینات داخلی)

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۰ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

 

قبل از خوردن غذا ، پهن کردن سفره و چیدن آن  است و مسلما چیدن هر سفره ای بستگی به وعده غذا و نوع غذایی که خورده میشود دارد ، میتواند همان روال عادی هر روزه رو داشته باشد و یا میتواند کمی مجلل تر و شیک تر برای یک مهمانی و دورهمی باشد.

ولی آنچه که توی همه سفره و وعده غذاها است گذاشتن ظروف و قاشق و چنگال روی سفره است ،  که در تمام دنیا هم وجود دارد چه برای برخی که با چوب و چه عده ای که با دست عذا می خورند،

ولی الان دیگه تمام دنیا استفاده از کارد و چنگال و قاشق رو روال کار خودشان کردند منتها تنها تفاوت کشورما با اغلب کشورها استفاده از قاشق به جای کارد است .

"فقط به این مورد توجه کنید که در کشور ما از کارد خیلی کم استفاده میشود." 

جوادذبیحی راد 09151155029   مدرس / مشاور / کارشناس / ارزیاب

مید (meid) یا اتاق دار : وظیفه ی وی نظافت اتاق ها است

ساعت کاری آنها از 8 الی 16 می باشد.

سوپر وایزر : در واقع رئیس میدها می باشند که هر 4  مید زیر نظر یک سوپر وایزر (یا متصدی طبقات) قرار دارد اگر مشکلی در مورد میدها وجود داشته باشد باید با سوپروایزر هماهنگ نمود.

جوادذبیحی راد 09151155029 

مدرس / مشاور / کارشناس / ارزیاب

 

 

آشنایی با وظایف بل بوی ها (bell boy) : این فرد وظیفه ی حمل وسایل مهمان را به داخل اتاق ویا بالعکس ، انتقال چمدان ها از اتاق به لابی را در هنگام خروج بر عهده دارد.

همچنین راهنمایی مهمان جهت نشان دادن اتاق ،و باز کردن در اتاق ، نشان دادن کامل وسایل اتاق به مهمان (تحویل غیر مستقیم اتاق به مهمان)و پخش روزنامه به اتاق های هتل ، کمک به اتاق دارها در جابجایی اشیای سنگین ،

نکته : بل بول حتما ًباید پسر باشد.

جوادذبیحی راد 09151155029   مدرس / مشاور / کارشناس / ارزیاب

وظایف کلی بل کاپتان (bell captain) :

این شخص مسئولیت سرپرستی کارکنان جزء قسمت کانسیرج را که شامل پادوها ، امر بر ها ، پیج بوی ها ، دربان ها و چمدان برها می گردد به عهده دارد.

محل استقرار وی در پشت میزی شبیه به تریبون نزدیک به درب ورودی هتل و در مجاورت فرانت دسک بوده ، برکار پرسنل یادشده نظارت دارد.

شناسایی ، تشخیص ، تفکیک و الصاق کارت های مخصوص اثاثیه که اصطلاحاً به آنها baggage tag می گوییم و هدایت خدمه برای حمل صحیح آنها به اتاق های مربوطه از مشکل ترین و حساس ترین وظایف وی می باشد.

جوادذبیحی راد 09151155029   مدرس / مشاور / کارشناس / ارزیاب

فرم ابطال رزرو : گاهی پیش می آید که اتاقی رزو یا book شده ولی بنابر دلایل مختلف (مثل اینکه حادثه ای رخ دهد یا برای هتل اتفاقی رخ دهد و .... )امکان حضور فرد در هتل نباشد. در این صورت این فرم تکمیل می گردد که مشخص می شود اتاقی با این شماره که از تاریخ a تا تاریخ b رزو شده دیگر رزو نیست و مهمان انصراف داده است که هزینه ای بابت انصراف ازمهمان دریافت می شود.

در خصوص کنسل کردن اگر 72 ساعت قبل از حضور مهمان در هتل در خواست کنسل شود هیچ مبلغی کسر نمی شود.

اگر بین 72 تا 48 ساعت قبل از کنسل کند ،50% کسر می شود. و اگر بین  48 تا 24 ساعت کنسل شود ، 75% کسر می شود و اگر کمتر از 24 ساعت کنسل شود ، هیچ مبلغی از پیش پرداخت را به مهمان باز نمی گردد.

این فرم را مسئول رزواسیون تکمیل می کند اما گاهی در هتل های کوچک بخش جدا گانه ای برای پذیرش و رزواسیون ندارند. در این صورت همان فردی که در قسمت پذیرش است مسئول رزواسیون نیز می باشد.

هزینه ای که قبل از ورود مهمان به هتل دریافت می شود advance یا dipozit یا پیش پرداخت نام دارد.

نحوه ی محاسبه ی آن به شکل زیر است :

"هزینه ی یک شب اقامت +30 % یا 40% شبهای باقیمانده = پیش پرداخت"

جوادذبیحی راد 09151155029   مدرس / مشاور / کارشناس / ارزیاب

فرم تعویض اتاق (cheng room form) : گاهی اوقات در کارت ریجستر تعبیه میشود و گاهی اوقات به طور جداگانه وجود دارد اگر مشکلی پیش آید یا اتفاقی رخ دهد که موجب می شود اتاق تغییر کند این فرم تکمیل می شود.

از دلایل تعویض اتاق :

1) مشکلات تأسیسات 2) سرو صدا 3) هزینه 4) اندازه و نور اتاق 5) تخت و...

جوادذبیحی راد 09151155029   مدرس / مشاور / کارشناس / ارزیاب

 

Room servis meno : بخشی است در هتل که غذا و نوشیدنی را برای اتاق مهمان سرو می کند.  

سفارشات مهمان اعم از کافی شاپ ،کافی تریا و ... که با میزهای چرخدار به نام Troly به اتاق مهمان برده می شود و هزینه بالاتری دارد.

جوادذبیحی راد 09151155029   مدرس / مشاور / کارشناس / ارزیاب

 

 Vocher: در معنای لغوی یعنی کارت یا سند اعتباری که در 3 برگ صادر می شود و برگ اصلی نزد مهمان تور لیدر یا سرپرست خانواده است یکی از آن در بایگانی آژانس می ماند و برگ دیگرش برای هتل ارسال می شود که هنگام ورود تور به هتل تور لیدر باید vocher خود را به مسئول پذیرش ارائه کند تا پذیرشگر با vocher خود و کارت شناسایی تور لیدر تطابق داده که اگر مشکلی نبود اقدام به پذیرش مهمان میکند. تور لیدر باید شناسنامه یا پاسپورت افراد را جمع آوری کرده و ارائه دهد.

در وچر نوع خدماتی که باید به مهمان به صورت اعتباری ارائه شود ذکر می شود که چند نوع است.

F. B : خدماتی مثل ارائه بلیت رفت و بر گشت ، صبحانه ، نهار ، شام ، و اقامت

 H. B: نهار یا شام + صبحانه + اقامت ؛ اگر مهمان خدمات یا سرویس اضافه بر این داشته باشد باید به صورت نقدی پرداخت نماید. مثل لاندری و...

 V. B: صبحانه + اقامت (B.B)

 ALL: همه خدمات که ارائه می شود به صورت اعتباری است اما شرط زمانی دارد از 7 صبح تا 23 شب.

 UALL: مثل ALL است ولی به صورت 24 ساعته.

جوادذبیحی راد 09151155029   مدرس / مشاور / کارشناس / ارزیاب

مهمترین کارت در هتل این فرم است.قرار دادی است که بین هتل و مهمان امضا می شود مبنی بر اینکه این فرد ساکن هتل برای مدت مشخص و مبلغ تعین شده است .

این کارت دوصفحه دارد صفحه اول را تور لیدر یا مهمان اصلی پر می کند که شامل مشخصات ضروری و کاربردی است.

منظور از اطلاعات ضروری (الزامی) اطلاعاتی است که میهمان موظف به ارائه آنها درهنگام ورود میباشد. بدون اخذ آن اطلاعات ،عمل تشریفات ورود ناقص می باشد.

اطلاعات الزامی به دو دلیل بسیار مهم اخذ می شود :

دلیل اول ،رعایت جنبه حقوقی قضیه است

چرا که فرم رجیستر کارت در واقع حکم یک سند عقد اجاره موقت محلی است که با شرایط و قیمت خاصی برای زمان مشخص و بر اساس یک سری ضوابط در اختیار متقاضی گذاشته می شود و در صورت هر گونه اختلاف و یا عدول از شرایط آن ،فرد ذی نفع می تواند به سازمان ذیربط مراجعه و احقاق حق نماید.از جمله این اطلاعا ت و الزامات می توان به ذکر تاریخ خروج اشاره کرد که عملاً بسیار مهم می باشد چرا که تاریخ خروج به منزله پایان زمان قرار داد و امضای میهمان به منزله قبول شرایط و ضوابط مندرج در کارت رجیستر بوده و نمی باید از اجرای آن عدول نماید.

دلیل دوم ،مسائل امنیی و حفاظتی است. 

اطلاعات شامل :نام و نام خانوادگی ، نام پدر،شماره شناسنامه ، محل صدور ، تاریخ تولد ، محل تولد ، تاریخ ورود و خروج ، آدرس ، امضاء و مشخصات همراهان و نسبت آنان با مهمانان اصلی می گردد.

درمورد خارجیان و اتباع بیگانه شماره پاسپورت ، تاریخ اعتبار ، ملیت ، شماره ویزا ، تاریخ اعتبار آن نیز در لیست اطلاعات الزامی قرار گرفته است می باید همه روزه گزارش گردد.

اطلاعات کاربردی و آماری مدیریت هتل با توجه به نیاز خود برای برنامه ریزی و امور تبلیغاتی نیاز به یک سری اطلاعات آماری دارند که از طریق همین فرم پذیرش از میهمانان اخذ میگردد. مانند: شهر مبدأ ، شهر مقصد ، شغل ، علت مسافرت ، وسیله مسافرت و ... به این دسته اطلاعات ،اطلاعات آماری و کاربردی می گویند.

کارت رجیستر دارای دو بخش است که این دو بخش از یکدیگر جدا شده و قسمت کوچکتر به مهمان داده می شود که شامل نکاتی مثل : ساعت ، صندوق امانات ، سرویس های عمومی و قابل استفاده میهمانان در هتل در بخش هایی از رجیستر کارت در قالب پیام و یا ایده تبلیغی گنجانده می شود. این قسمت از کارت که قابل جدا شدن است شامل: شماره اتاق ، تاریخ ورود و خروج ، قیمت اتاق ، آدرس هتل و بعضی از پیغامهای هتل درج می گردد.

این قسمت دارای شماره سریال یکسان با قسمت دیگر کارت نزد هتل مهمان است ،میباشد یکی از مستنداتی است که تحویل میهمان می گردد و علاوه بر کمک وی در شناسایی و پیدا کردن محل هتل در صورت گم شدن می تواند به طور موقت جایگزین کار شناسایی و هویتی وی نیز باشد.

امضای مهمان و امضای پذیرشگر این فرم سندیت پیدا می کند. ودر پشت کارت مشخصات بقیه مهمانان درج می شود یا خانواده یا بقیه افراد تور . از نکات مهم درج شماره folio صورت حساب مهمان در کار رجیستر است که برای پیگیری امور انجام می گیرد.

جوادذبیحی راد 09151155029   مدرس / مشاور / کارشناس / ارزیاب

                                                       

به همان نسبت که مدیر ناموفق بودن کار سختی نیست ! یک مدیر موفق بودن هم کار چندان سختی نیست.

شما می توانید یک مدیر موفق باشید و به رازهای یک مدیر موفق به راحتی پی ببرید به شرطی که یک سری تکنیک های ساده را بدانید و بدون هیچ اما و اگر بپذیرید و به آن عمل کنید.

مدیریت یک هنر است و مدیر یک مجموعه یک هنرمند است که با مهارت و چیره دستی هرچه بیشتر می بایست به اداره امور بپردازد.
مدیر بودن سخت نیست اما مدیر خوب و موفق بودن نیز آسان نیست !

برای اینکه بتوانید بهترین مدیر باشید باید بهترین تدبیرهای ممکن را انجام دهید.

جوادذبیحی راد

مدرس / مشاور / کارشناس / ارزیاب